AKTUALNY data naboru wniosków od 2024-05-27 do 2024-08-27

Komunikat o zmianie Regulaminu wyboru projektów do działania 3.1 Mobilność miejska

Zarząd Województwa Opolskiego jako Instytucja Zarządzająca programem regionalnym FEO 2021 – 2027 w dniu 6 czerwca 2024 r. Uchwałą nr 234/2024 dokonał zmiany zapisów Regulaminu wyboru projektów do działania 3.1 Mobilność miejska.

W ramach wprowadzanych zmian m.in. wydłużeniu uległ termin naboru do 27 sierpnia 2024 r.

Poniżej zamieszczono aktualne wersje dokumentów wraz z wykazem wprowadzonych zmian.


ZARZĄD WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO

jako Instytucja Zarządzająca Programem Regionalnym Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027

OGŁASZA

w ramach Priorytetu III Fundusze Europejskie na zrównoważony transport miejski województwa opolskiego

nabory wniosków o dofinansowanie projektów:

- 03.01-IZ.00-001/24 dla Subregionu Kędzierzyńsko-Strzeleckiego,

- 03.01-IZ.00-002/24 dla Subregionu Brzeskiego,

- 03.01-IZ.00-003/24 dla Subregionu Południowego,

- 03.01-IZ.00-004/24 dla Subregionu Północnego.

(dotyczy obszarów MOF)

określonych dla działania 3.1 Mobilność miejska

Informacje o naborze

Termin rozstrzygnięcia konkursu

styczeń/luty 2025 r.

Miejsce składania wniosków

Wnioski o dofinansowanie wraz z załącznikami są składane wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego LSI 2021-2027 (nie ma możliwości składania wersji papierowej).

Sposób składania wniosków o dofinansowanie

Generator wniosków jest jedynym narzędziem dostępnym dla wnioskodawców, za pomocą którego należy wypełnić i złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach programu FEO 2021-2027.

Wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami oraz pismem przewodnim należy podpisać podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym zgodnie z zapisami Instrukcji obsługi Generatora wniosków FEO 2021-2027 stanowiącej zał. nr 2 do Regulaminu (opis dotyczący podpisu elektronicznego wniosku). Pismo przewodnie nie jest wymagane na etapie składania pierwotnej wersji wniosku.

Adres strony internetowej generatora wniosków: http://pw2021.opolskie.pl

Generator wniosków umożliwia złożenie załączników do wniosku o dofinansowanie projektu w wersji elektronicznej.

Szczegółowe informacje odnośnie sposobu dostępu do formularza wniosku znajdują się w Instrukcji obsługi Generatora wniosków FEO 2021-2027 stanowiącej załącznik nr 2 do Regulaminu.

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

Typ beneficjenta ogólny:
  1. Administracja Publiczna
  2. Partnerstwa
  3. Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne
  4. Służby publiczne
Typ beneficjenta szczegółowy:
  1. Jednostki Samorządu Terytorialnego
  2. Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego
  3. Partnerstwa Publiczno-Prywatne
  4. Zarządcy dróg publicznych

Na co można otrzymać dofinansowanie?

Przedmiotem naboru są następujące typy projektu określone dla działania 3.1 Mobilność miejska FEO 2021 - 2027:

  1. Budowa i przebudowa infrastruktury transportu miejskiego, w tym:
  • centra przesiadkowe,
  • obiekty P&R (wyłącznie na obrzeżach miast[1]), B&R,
  • niskoemisyjny i zeroemisyjny tabor autobusowy,
  • inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany w centrach miast (ciągi piesze, wspólny bilet, przejścia dla pieszych, azyle dla pieszych),
  • drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe w obszarze funkcjonalnym miast – w przypadku łączenia miejscowości przebieg drogi rowerowej na obszarze wiejskim musi być uzasadniony połączeniem drogi rowerowej z dojazdem do miejsca pracy, nauki, usług lub centrum przesiadkowego; wsparcie przeznaczone będzie również na infrastrukturę towarzyszącą taką jak: stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów – jako element projektu*,
  • przystanki, wysepki, infrastruktura punktowa służąca poprawie jakości publicznego transportu miejskiego.
  1. Zaplecze techniczne do obsługi taboru, modernizacja zajezdni autobusowych wraz z infrastrukturą do ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych – jedynie jako element projektu* dotyczący zakupu taboru autobusowego.
  2. Inwestycje w infrastrukturę drogową transportu publicznego (np. buspasy, przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach autobusowych, stacjach kolejowych lub obiektach P&R, B&R wraz z odcinkami dróg łączących je bezpośrednio z drogami miejskimi, budowa/przebudowa kanalizacji teletechnicznej, wyposażenie dróg i ulic w niezbędne obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego) – jako element projektu*.
  3. Inwestycje (budowa, rozbudowa) związane z systemami zarządzania ruchem (ITS)[2].
  4. Inwestycje związane z energooszczędnym oświetleniem ulicznym i drogowym, jako element projektu* związanego z infrastrukturą transportową.
  5. Budowa i rozbudowa infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych indywidualnych, zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp wszystkich użytkowników.
  6. Działania info-promo i edukacyjne podnoszące świadomość mieszkańców i władz w zakresie propagowania i promocji korzystania z transportu zbiorowego. i niezmotoryzowanego oraz bezpieczeństwa korzystania z niego – jako element projektu*.
  7. Realizacja działań związanych z przygotowaniem i aktualizacją planów zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP) – jako samodzielny projekt.
*element projektu – zgodnie z warunkiem realizacji projektu nr 5.

[1] Inwestycje z zakresu P&R tylko dla obiektów zlokalizowanych w strefach dojazdów do pracy w aglomeracjach (poza centrami miast) i tylko wtedy, gdy są one powiązane z uzupełniającymi połączeniami transportu publicznego i innymi środkami wspierającymi zrównoważony transport publiczny w mieście.

[2] Z wyłączeniem inwestycji w ITS, których celem jest jedynie zwiększenie intensywności użytkowania (np. zwiększenie przepustowości) obecnie istniejącej infrastruktury drogowej.

Finanse

Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu

85%

Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów

Kwota alokacji dostępna w ramach działania 3.1 Mobilność miejska FEO 2021-2027

wynosi: 212 591 000 PLN pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w tym:

- Subregion Kędzierzyńsko-Strzelecki: 61 615 000 PLN

- Subregion Brzeski: 24 312 000 PLN

- Subregion Południowy: 69 464 000 PLN

- Subregion Północny: 57 200 000 PLN

W ramach działania nie przewidziano wsparcia z budżetu państwa.

Umowy o dofinansowanie projektu zostaną podpisane z uwzględnieniem wysokości dostępnych środków wyliczonych na podstawie Algorytmu przeliczania środków.

Niezbędne dokumenty

Regulamin wyboru projektów – aktualny – wersja z 6.06.2024 r.

Wykaz zmian do Regulaminu wersja 1

Załączniki:

  1. Procedura oceny projektów
  2. Instrukcja obsługi Generatora wniosków FEO 2021-2027
  3. Wzór wniosku o dofinansowanie (zakres EFRR)
  4. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027 (zakres EFRR)
  5. Wzory załączników
  6. Instrukcja wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu ze środków EFRR dla pozostałych wnioskodawców
  7. Wzór umowy o dofinansowanie projektu dla działania 3.1 Mobilność miejska FEO 2021-2027
  8. Kryteria wyboru projektów dla działania 3.1 Mobilność miejska FEO 2021-2027
  9. Lista wskaźników na poziomie projektu dla działania 3.1 Mobilność miejska FEO 2021-2027

Inne dokumenty obowiązujące w naborze:

  1. Fundusze Europejskie dla Opolskiego na lata 2021-2027.
  2. Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027.
  3. Ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027.
  4. Wytyczne dotyczące wyboru projektów na lata 2021-2027 z 12 października 2022 r.
  5. Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 z 18 listopada 2022 r.
  6. Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 z 29 grudnia 2022 r.
  7. Wytyczne dotyczące informacji i promocji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 z 19 kwietnia 2023 r.
  8. Wytyczne dotyczące monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 z 12 października 2022 r.
  9. Wytyczne dotyczące warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej na lata 2021-2027 z 25 stycznia 2023 r.
  10. Wytyczne dotyczące kontroli realizacji programów polityki spójności na lata 2021–2027 z 26 października 2022 r.
  11. Wytyczne dotyczących zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027 z 5 marca 2023 r.
  12. Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji.
  13. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.
  14. Wytyczne dotyczące opracowania i wdrożenia planu zrównoważonej mobilności w miastach - edycja druga.
  15. Niebieska Księga - Sektor transportu publicznego w miastach, aglomeracjach i regionach -wydanie uaktualnione z 2023 r.
  16. Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2778).
  17. Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym.
  18. Rozporządzenie 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) 1191/69 i (EWG) 1107/70 .
  19. Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L z 15.12.2023).
  20. Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L z 15.12.2023).
  21. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
  22. Decyzja Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
  23. Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę lokalną w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027.
  24. Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027.
  25. Podział subregionalny w województwie opolskim – mapa.
  26. Mapa przedstawiająca obszary MOF województwa opolskiego (Uchwała nr 8745/2023 Zarządu Województwa Opolskiego z dnia 30 stycznia 2023 roku w sprawie określenia miejskich obszarów funkcjonalnych miast powiatowych w województwie opolskim i ich granic)

Archiwum

Regulamin wyboru projektów – nieaktualny – wersja z 15.05.2024 r.

Inne ważne informacje

Środki odwoławcze przysługujące składającemu wniosek

Wnioskodawca, którego projekt został oceniony negatywnie na którymkolwiek z etapów oceny, ma prawo w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o jego niezakwalifikowaniu do kolejnego etapu oceny lub nie wybraniu do dofinansowania (w tym z uwagi na wyczerpanie kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów w danym naborze), złożyć pisemny protest do IZ na adres:

Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego,

Departament Wdrażania Funduszy Europejskich,

ul. Krakowska 38, 45-075 Opole.

Protest może zostać również złożony w formie elektronicznej z uwzględnieniem wymogów wskazanych w art. 72 ust. 2 ustawy wdrożeniowej.

Wyczerpanie kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów w danym naborze nie może stanowić wyłącznej przesłanki wniesienia protestu.

Szczegółowe informacje dotyczące procedury odwoławczej zostały opisane w Rozdziale 16 ustawy wdrożeniowej.

Pytania i odpowiedzi

W przypadku konieczności udzielenia wnioskodawcy wyjaśnień w kwestiach dotyczących naboru, IZ FEO 2021-2027 udziela indywidualnie odpowiedzi na pytania wnioskodawcy.

W przypadku pytań wymagających dodatkowych konsultacji, odpowiedzi będą przekazywane niezwłocznie po ich przeprowadzeniu.

Zapytania do IZ FEO 2021-2027 można kierować za pośrednictwem Głównego Punktu Informacyjnego:

  • E-maila: pife.opole@opolskie.pl;
  • Telefonu: 77/44-04-720, 77/44-04-721, 77/44-04-722

Linki

Panel Wnioskodawcy

Portal Funduszy Europejskich

Zamieszczono w dniu: 2024-05-17