Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wzorem roku 2016, na wniosek i zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, została przygotowana Analiza społeczno-ekonomiczna województwa opolskiego w obszarach oddziaływania Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem analizy jest prezentacja i ocena sytuacji społeczno-gospodarczej w województwie opolskim, w obszarach, na które wpływa EFS oraz wypracowanie rekomendacji do jego wdrażania, zarówno w obecnej perspektywie finansowej, jak i do 2030 roku.

Analiza przygotowana została przez Departament Polityki Regionalnej i Przestrzennej we współpracy z IZ RPO WO 2014-2020, Departamentem Zdrowia i Polityki Społecznej oraz Regionalnym Ośrodkiem Polityki Regionalnej, Wojewódzkim Urzędem Pracy w Opolu i Urzędem Statystycznym w Opolu. W ramach opracowania zidentyfikowano poniższe obszary problemowe:

W zakresie demografii:

  • jeden z najwyższych w kraju ubytek liczby mieszkańców;
  • najwyższy w kraju prognozowany spadek liczby ludności w perspektywie do 2050 roku;
  • niski poziom współczynnika dzietności oraz dominacja rodzin z jednym dzieckiem;
  • utrzymująca się od lat przewaga zgonów nad urodzeniami (ujemny przyrost naturalny);
  • utrzymujące się wysokie ujemne saldo migracji stałej;
  • wzrasta wiek środkowy matek (ogółem) oraz rodzących pierwsze, drugie i czwarte dziecko;
  • niekorzystne zmiany struktury demograficznej;
  • zmiana modelu rodziny, problem eurosieroctwa, w tym eurosieroctwo rodziców.

W zakresie rynku pracy:

  • duży udział osób bezrobotnych w wieku 50+ w ogólnej liczbie bezrobotnych;
  • spadek liczby osób pracujących (związanych z postępującą depopulacją regionu) oraz trudności w pozyskaniu pracowników przez pracodawców;
  • wzrost udziału niepełnosprawnych w całkowitym bezrobociu, przy równoczesnym spadku liczby bezrobotnych z niepełnosprawnościami;
  • niski stopień realizacji wskaźników związanych ze wsparciem bezrobotnych przy wykorzystaniu EFS w ramach RPO WO 2014-2020 (wyłącznie trudności w zakresie realizacji projektów z działania 7.2 dotyczących osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych, osób w wieku 50+, osób o niskich kwalifikacjach oraz migrantów powrotnych i imigrantów);
  • znaczne zróżnicowanie wewnątrzregionalne pod względem rozkładu stóp bezrobocia;
  • znaczący przyrost odsetka bezrobotnych, zarejestrowanych nieprzerwanie co najmniej 12 miesięcy;
  • brak wypracowanych działań, które wspierałyby asymilację napływających
    do regionu cudzoziemców (zwłaszcza obywateli Ukrainy).

W zakresie integracji społecznej:

  • utrzymujący się od wielu lat wysoki udział osób długotrwale korzystających
    z pomocy społecznej;
  • przewaga odsetka osób, którym pomocy udziela się z powodu ubóstwa
    i bezrobocia;
  • niewystarczająca liczba zatrudnionych pracowników socjalnych, specjalistów,
    doradców, terapeutów, asystentów rodziny oraz osób niesamodzielnych;
  • niewystarczający zakres świadczonych usług społecznych (w tym edukacyjnych
    i aktywizujących) oraz wspomagających (np. w formie mieszkania chronionego) kierowanych do osób opuszczających system pieczy zastępczej oraz do osób starszych;
  • dynamicznie wzrastające potrzeby w zakresie usług opieki nad osobami starszymi;
  • niewystarczająca liczba miejsc w instytucjach reintegracji społecznej i zawodowej.

W zakresie edukacji i wykształcenia:

  • nierównomierny dostęp do opieki żłobkowej, w tym w układzie miasto-wieś;
  • zróżnicowanie przestrzenne w dostępie do edukacji przedszkolnej (wieś-miasto);
  • utrzymujący się od lat bardzo niski udział osób w wieku 25-64 lata w kształceniu ustawicznym;
  • niedostateczne dostosowanie oferty edukacyjnej dot. kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy;
  • niezadowalający poziom zdawalności egzaminów końcowych;
  • wzrost bezrobocia wśród nauczycieli będący efektem zmian w systemie oświaty oraz trendów demograficznych;
  • postępujący spadek uczestnictwa osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na kolejnych etapach edukacji.

Przytoczone obszary problemowe wraz ze szczegółowym opisem wskaźników w poszczególnych obszarach znajdują się w materiale (zob. dokument). Dodatkowo raport uwzględnia propozycję rekomendacji odnoszących się do wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w województwie opolskim.

Analiza zawiera także wyciąg z wniosków i rekomendacji sformułowanych w ramach tożsamej analizy, zrealizowanej na poziomie krajowym na zlecenie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, odnoszących się do wsparcia realizowanego w ramach EFS w województwie opolskim (zob. dokument).