All posts by marcin.kot

Spotkanie informacyjne dot. konkursu do działania 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej w ramach RPO WO 2014-2020

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym

Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 (RPO WO 2014-2020) we współpracy

z Głównym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich (GPI) w Opolu

ZAPRASZA NA

Spotkanie informacyjne dot. konkursu do działania 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej w ramach RPO WO 2014-2020

Spotkanie informacyjne odbędzie się 29 sierpnia (wtorek) o godz. 10:00 w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego (UMWO) – Centrum Szkoleniowo-Konferencyjne Ostrówek, ul. Piastowska 14, sala Orła Białego (sala jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową).

W celu zgłoszenia chęci udziału w spotkaniu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego. W związku z ograniczoną liczbą miejsc, decyduje kolejność zgłoszeń (zgłoszenia będą przyjmowane do 28 sierpnia 2017 r.).

 Na spotkaniu przedstawione zostaną zasady ubiegania się o wsparcie w ramach ww. konkursu (m.in. warunki szczegółowe, kryteria wyboru, wskaźniki). Po zakończeniu spotkania zapraszamy na konsultacje indywidualne.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Spotkanie prowadzone będzie przez pracowników PIFE.

W razie pytań prosimy o kontakt z Głównym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Opolu, pod numerem telefonu: 77/44-04-720,721,722 lub adresem e-mail: info@opolskie.pl

Zapraszamy serdecznie!

Spotkania informacyjne dotyczące wsparcia nowych produktów i usług na obszarach przygranicznych – II nabór

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Sieć Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie opolskim oraz Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki

zapraszają na spotkanie pt.

Spotkania informacyjne dotyczące wsparcia nowych produktów i usług na obszarach przygranicznych – II nabór

 

Na spotkaniu przedstawione zostaną informacje dotyczące działania 2.1.3 Nowe produkty i usługi w MŚP na obszarach przygranicznych, Regionalnego Programu dla województwa opolskiego (RPO WO). W trakcie spotkania zostanie zaprezentowany m.in. regulamin konkursu, wniosek o dofinansowanie, kryteria oceny wniosków, koszty kwalifikowane. Nabór wniosków planowany jest od 4 do 11 września 2017 r.

Najbliższe spotkania odbędą się:

  • 4 sierpnia 2017 r. w godz. 12:00-14.30 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Prudniku, ul. Kościuszki 76a – Formularz zgłoszeniowy należy przesłać do 3 sierpnia;
  • 11 sierpnia 2017 r. w godz. 12:00-14.30 w sali konferencyjno – szkoleniowej Agencji Rozwoju Nysy w Nysie, ul. Kościuszki 10 – Formularz zgłoszeniowy należy przesłać do 10 sierpnia;
  • 17 sierpnia 2017 r. w godz. 12:30-15.00 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Głubczycach, ul. Kochanowskiego 15 – Formularz zgłoszeniowy należy przesłać do 16 sierpnia.
  • 17 sierpnia 2017 r. w godz.13:00 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Paczków, ul. Rynek 1,  – Formularz zgłoszeniowy należy przesłać do 16 sierpnia.

 

Spotkania skierowane są do przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw mających swoją siedzibę prawną na terenie powiatu głubczyckiego, nyskiego lub prudnickiego.

[SPOTKANIE ODWOŁANE] Spotkanie informacyjne dot. konkursu do działania 7.5 RPO WO 2014-2020, w zakresie wsparcia outplacementowego

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W związku z ogłoszonym naborem wniosków

Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym

Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 (RPO WO 2014-2020) we współpracy

z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich (PIFE) w województwie opolskim

ZAPRASZA NA

Spotkanie informacyjne dot. konkursu do działania 7.5 Szkolenia, doradztwo dla przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorstw oraz adaptacyjność przedsiębiorstw, w zakresie wsparcia outplacementowego w ramach RPO WO 2014-2020

Spotkanie informacyjne odbędzie się 9 sierpnia (środa) o godz. 10:00 w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego (UMWO) – Centrum Szkoleniowo-Konferencyjne „Ostrówek”, ul. Piastowska 14, sala nr 7 (sala jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową).

SPOTKANIE ZOSTAŁO ODWOŁANE

Na spotkaniu przedstawione zostaną zasady ubiegania się o wsparcie w ramach ww. konkursu (m.in. warunki szczegółowe, kryteria wyboru, wskaźniki). Po zakończeniu spotkania zapraszamy na konsultacje indywidualne.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Spotkanie prowadzone będzie przez pracowników PIFE.

W razie pytań prosimy o kontakt z Głównym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Opolu, pod numerem telefonu: 77/44-04-720,721,722
lub adresem e-mail: info@opolskie.pl.

Zapraszamy serdecznie!

 

Działanie 6.1 Infrastruktura drogowa – drogi gminne i powiatowe

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pytanie

Czy do dofinansowania kwalifikuje się droga lokalna prowadząca do dopiero planowanego centrum logistycznego?

Odpowiedź

Zgodnie z opinią MR, teren na którym ma powstać centrum logistyczne można potraktować jako przyszły teren inwestycyjny. Jeżeli na tym terenie centrum logistyczne rozpocznie funkcjonowanie operacyjne, spełniony będzie warunek o utworzeniu (a jednocześnie zagospodarowaniu) terenu inwestycyjnego. W takim przypadku droga lokalna prowadząca do centrum logistycznego będzie kwalifikowalna. Jeśli zaś przedmiotowe centrum logistyczne nie powstanie, projekt dotyczący drogi lokalnej automatycznie staje się niekwalifikowalny. W  opinii MR zapisy Umowy Partnerstwa dopuszczają również projekt drogowy prowadzący do istniejącego centrum logistycznego. Projekt taki może być kwalifikowalny, jeżeli, na podstawie posiadanych dokumentów, wnioskodawca jest w stanie zagwarantować, że do czasu zakończenia projektu drogowego takie centrum powstanie.

Ponadto informuję, iż centra logistyczne należy definiować zgodnie z definicją wskazaną w dok. pn. Słownik Pojęć Strategii Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030) tj.:

Centrum logistyczne jest to wyspecjalizowana struktura gospodarcza grupująca na zwartym obszarze duży zbiór podmiotów specjalizujących się w organizacji i fizycznym przepływie mas towarowych. Ma charakter publiczny. Stanowi punkt styku popytu i podaży usług logistycznych i transportowych.

Centrum logistyczne jest zlokalizowane na skrzyżowaniu ważnych (międzynarodowych) arterii transportowych i stanowi punktowy element infrastruktury logistycznej o wysokim stopniu złożoności technicznej i organizacyjnej.

Wyposażone jest w takie elementy jak: intermodalny węzeł transportowy, nowoczesne powierzchnie magazynowe, platformy przeładunkowe, nowoczesne obiekty biurowe, posterunek celny, system zaopatrzenia środków transportu w paliwo i energię, punkt technicznej obsługi i napraw środków transportu, infrastrukturę informatyczną, bank, placówkę poczty, biura ubezpieczycieli, obiekty hotelowo-gastronomiczne i inne.


Pytanie

Proszę o informację na temat kryterium merytoryczne szczegółowe (punktowane) nr 7 – Średnie dobowe natężenie ruchu. Przy definicji jest wskazane “Średnie dobowe natężenie ruchu pojazdów dla danego odcinka (liczba pojazdów) w roku rozpoczęcia inwestycji:” Przez rok rozpoczęcia inwestycji rozumiem rozpoczęcie robót budowlanych, w związku z czym nie ma możliwości podania SDR dla nowo wybudowanego odcinka drogi. W związku z tym bardzo proszę o wyjaśnienie, jaką wartość należy przedstawić w przypadku nowej drogi – czy SDR dla pierwszego roku eksploatacji? W przypadku realizacji kilku odcinków, jakie wartości SDR będą brane pod uwagę przy ustalaniu punktacji?

Odpowiedź

W przypadku, gdy projekt polega na wybudowaniu nowego odcinka drogi, należy podać średnie dobowe natężenie ruchu (ŚDNR), które będzie prognozą dla pierwszego roku po zakończeniu inwestycji. Należy wziąć przy tym pod uwagę, iż nowo wybudowana droga przejmie część ruchu z dotychczasowej sieci dróg. Można więc posiłkować się ŚDNR, jaki miały drogi, które będą odciążone dzięki zrealizowanej inwestycji.


Pytanie

Na jakiej zasadzie przewidziany jest udział Partnera w projekcie, czy koniecznym jest aby partner projektu również realizował inwestycję drogową, czy też może wyłącznie uczestniczyć na zasadzie wkładu pieniężnego lub wykonania dokumentacji np. elektrycznej dla naszego projektu na podstawie porozumienia/umowy partnerskiej?

Odpowiedź

W ramach przedmiotowego działania możliwa jest realizacja projektu partnerskiego. Należy jednak mieć na uwadze, iż partner musi wpisywać się w typ beneficjenta określony
w dokumentacji konkursowej dla ww. działania. Dodatkowo realizacja projektu w partnerstwie musi być racjonalnie uzasadniona. Zawarta umowa partnerstwa powinna określać m.in. zakres współpracy i obowiązki stron (lidera i partnera/partnerów) realizujących projekt.

Pełny zakres umowy partnerskiej określony jest w zapisach Załącznika nr 6 Instrukcja wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu ze środków EFRR dla pozostałych wnioskodawców (Punkt 9. Kopia zawartej umowy/porozumienia na realizację wspólnego przedsięwzięcia).

Ww. przykładowy załącznik znajduje się pod adresem: https://rpo.opolskie.pl/wp-content/uploads/Zal_6_Instrukcja_wypelniania_zalacznikow_pozostali_wnioskodawcy.pdf

O formie podpisania umowy partnerskiej decyduje beneficjent. Natomiast sama umowa powinna być podpisana przez kierownika beneficjenta.

Ponadto, zgodnie z zapisami art. 33 Ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, podmiot dokonujący wyboru partnera spoza sektora finansów publicznych jest zobowiązany w szczególności do:

  • ogłoszenia otwartego naboru partnerów na swojej stronie internetowej wraz ze wskazaniem co najmniej 21-dniowego terminu na zgłaszanie się partnerów;
  • uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera  z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze;
  • podania do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informacji o podmiotach wybranych do pełnienia funkcji partnera.

Należy przy tym pamiętać iż, wybór partnerów spoza sektora finansów publicznych jest dokonywany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu partnerskiego.


Pytanie

Czy w ramach działania 6.1 Infrastruktura drogowa są kwalifikowane działania promocyjne takie jak: ulotki, broszury, publikacje, notatki prasowe, strony internetowe, materiały filmowe, konferencje, spotkania?

Odpowiedź

W ramach przedmiotowego konkursu możliwe jest dofinansowanie kosztów działań promocyjnych, zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności  wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Warszawa,19 września 2016 r. (Punkt 6.14 Kwalifikowalność działań informacyjno-promocyjnych, strona 71).

Dodatkowo należy mieć na uwadze, iż planowane do realizacji działania informacyjno-promocyjne powinny być dostosowane do rodzaju projektu, który ma podlegać ocenie.


Pytanie

Czy w przypadku kiedy projektem objęta jest budowa drogi gminnej, która łączyć się będzie z drogą krajową, to czy za koszt kwalifikowany można uznać skrzyżowanie łączące drogę gminną z krajową?

Odpowiedź

W ramach planowanego naboru wniosków, co do zasady realizowane są inwestycje mające miejsce na drogach lokalnych lub związane z budową nowego odcinka drogi takiej kategorii. Opisana inwestycja mogłaby podlegać dofinansowaniu, o ile beneficjent będzie posiadał wszelkie niezbędne uzgodnienia oraz pozwolenia od zarządcy drogi z którą krzyżowałaby się planowana inwestycja (w tym przypadku zapewne od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad). Fakt ten powinien być potwierdzony odpowiednim dokumentem i przedstawiony na etapie złożenia wniosku o dofinansowanie.

Dodatkowo we wniosku o dofinansowanie projektu należy jednoznacznie opisać sposób, w jaki zapewniona będzie trwałość inwestycji oraz który podmiot będzie odpowiadał za jej trwałość. Jednocześnie należy opisać, który podmiot będzie zobowiązany do bieżącego utrzymania powstałego skrzyżowania oraz ewentualnych napraw koniecznych w wyniku jego użytkowania.

Ponadto informuję, iż co do zasady inwestycje prowadzone na drogach krajowych finansowane są ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (PO IŚ 2014-2020) – przez zarządcę drogi. Należy pamiętać również, iż jednoznacznej oceny kwalifikowalności poszczególnych kosztów projektu może przeprowadzić dopiero komisja oceny projektów w ramach ww. działania – po przedstawieniu kompletnej dokumentacji projektowej.


Pytanie

Czy w ramach recyklingu można wykorzystać jako recyklingowe materiały pozostałe po innych inwestycjach?
Dotyczy: Kryterium merytorycznego szczegółowego (punktowanego): Wykorzystanie elementów podlegających recyklingowi (elementy starej drogi, tłuczeń) w ramach realizowanej inwestycji drogowej

Odpowiedź

W ramach przedmiotowego kryterium można wliczyć również elementy pozostałe po inwestycjach innych niż ta, która będzie podlegała dofinansowaniu w ramach Działania 6.1 RPO WO 2014-2020. Należy ten fakt potwierdzić odpowiednim zapisem we wniosku o dofinansowanie projektu, dodatkowo można przedstawić jako załącznik wskazujące na to dokumenty (np. umowy, pisma itp.). Jednakże ostateczne uznanie ich i ewentualne wliczanie do limitu procentowego będzie należało do komisji oceniającej projekty.


Pytanie

Gdzie można znaleźć zalecenia IZ RPO WO, o których mowa w kryterium merytorycznym szczegółowym nr 4 dla działania 6.1 Infrastruktura drogowa RPO WO 2014-2020 zakres: Drogi lokalne,  “Nakład jednostkowy 2: wydatki kwalifikowalne inwestycji/ liczba użytkowników”, Definicja: Liczbę użytkowników należy określić na podstawie średniego dobowego natężenia ruchu SDR zgodnie z zaleceniami IZ RPO WO 2014-2020)?

Odpowiedź

W Instrukcji wypełniania załączników, stanowiącej załącznik do Regulaminu konkursu, w sekcji Analizy specyficzne dla danego rodzaju projektu/sektora zazwyczaj wskazuje się ewentualne szczegółowe wytyczne. W przypadku dróg dla przygotowania i oceny projektów kluczowe znaczenie mają prognozy ruchu. Szczegółowe wytyczne i zasady przygotowania pomiarów ruchu i prognozowania ruchu pojazdów przedstawione są na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad www.gddkia.gov.pl. W zakresie ustalenia wartości średniego dobowego natężenia ruchu (SDR) w przedmiotowym kryterium proponuje się również:

  • skorzystać z zapisów Instrukcji oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięć drogowych i mostowych dla dróg wojewódzkich. (Rozdział – Elementy rachunku efektywności ekonomicznej i kolejne kroki oceny ekonomicznej. Prognoza średniego dobowego ruchu), dostępnej pod linkiem: http://rpo2007-2013.opolskie.pl/docs/drogi.wojewodzki.pdf;
  • stosować się do zapisów Niebieskiej Księgi. Infrastruktura drogowa (Rozdział 1.8 Prognozy ruchu), dostępnej pod adresem:

https://rpo.opolskie.pl/wp-content/uploads/2015/04/Niebieska-Ksi%C4%99ga-Infrastruktura-drogowa.pdf.

 

Jeżeli chodzi o liczbę użytkowników, należy przyjąć wartość z ostatniego roku analizy prognozy ruchu (SDR). Za rok bazowy przyjąć rok złożenia wniosku o dofinansowanie i dokonać analizy prognozy ruchu dla horyzontu czasowego – 25 lat.


Pytanie

Zgodnie z pkt 4 podpunkt 5 regulaminu konkursu: „Realizacja inwestycji na drogach lokalnych (gminnych i powiatowych), możliwa będzie jedynie wówczas, gdy zapewnią konieczne bezpośrednie połączenia z siecią TEN-T, przejściami granicznymi, portami lotniczymi, terminalami towarowymi, centrami lub platformami logistycznymi”, zgodnie natomiast z pkt 4 podpunkt 6: „Możliwa będzie realizacja inwestycji na drogach lokalnych zapewniających konieczne bezpośrednie połączenia z istniejącymi lub nowymi terenami inwestycyjnymi w ramach  projektów komplementarnych OP VI do projektów głównych związanych z terenami inwestycyjnymi realizowanymi w ramach OP II, zgodnie z zapisami Umowy Partnerstwa”. Czy możliwa jest realizacja inwestycji spełniającej warunek wynikający z zapisów pkt 4 podpunkt 6 regulaminu konkursu, przy jednoczesnym niespełnieniu warunku wynikającego z zapisów pkt 4 podpunkt 5 regulaminu konkursu?

Odpowiedź

W   ramach przedmiotowego naboru wniosku należy spełnić jeden z warunków dla drogi, która ma zostać objęta dofinansowaniem. Tylko taki projekt będzie mógł zostać zakwalifikowany do dofinansowania. Droga musi mieć połączenie z siecią TEN-T, przejściami granicznymi, portami lotniczymi lub zapewniać konieczne bezpośrednie połączenie z istniejącymi lub nowymi terenami inwestycyjnymi. Ponadto informujmy, iż droga planowana do dofinansowania musi bezpośrednio prowadzić do już istniejącego lub planowanego do utworzenia terenu inwestycyjnego, z zastrzeżeniem, że jeśli teren ten nie powstanie, koszty związane z dofinansowaną drogą staną się niekwalifikowalne.

Działanie 7.4 Wydłużanie aktywności zawodowej w zakresie profilaktyki raka szyjki macicy i usług zdrowotnych z zakresu rehabilitacji medycznej ułatwiających powrót do pracy

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pytanie

W ramach projektu planowane jest przeprowadzenie szkolenia kadry medycznej „Rehabilitacja Kardiologiczna w praktyce”. W „Programie rehabilitacji medycznej ułatwiającym powroty do pracy” na str. 62 podany jest koszt w/w 4-dniowego szkolenia wynoszący 1 800 zł. Proszę o informację, czy jest to kwota netto, czy brutto oraz co wliczone jest w tą kwotę (koszty wynagrodzenia trenera, wynajmu sali, wyżywienia, certyfikatu, materiałów itp.). Ponadto czy kwota ta dotyczy całości szkolenia, czy jednego uczestnika (lub określonej liczby uczestników).

Odpowiedź

Podane w Regionalnym Programie Zdrowotnym pt. „Program rehabilitacji medycznej ułatwiający powroty do pracy” koszty szkoleń z zakresu nowoczesnych technik rehabilitacji medycznej (tabela na s. 61-62) są szacunkowymi, uśrednionymi kosztami prezentującymi ceny rynkowe tych szkoleń, a zatem ceny brutto. Kwota 1800 zł za szkolenie „Rehabilitacja kardiologiczna w praktyce” jest całościowym kosztem udziału w szkoleniu 1 osoby (obejmuje wszystkie koszty składowe szkolenia). Należy jednocześnie pamiętać, że Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie powinien przedstawić szczegółową kalkulację planowanych do poniesienia kosztów, które powinny być racjonalne i zgodne z cenami rynkowymi.


Pytanie

Czy kwoty określone w Taryfikatorze maksymalnych, dopuszczalnych cen towarów i usług… są to kwoty netto, czy brutto?

Odpowiedź

Podane w Taryfikatorze maksymalnych, dopuszczalnych cen towarów i usług typowych (powszechnie występujących)… maksymalne ceny są górnym limitem poszczególnych kosztów w budżecie projektu, niezależnie od tego czy budżet jest skonstruowany w cenach netto czy brutto. Wpływ na taką sytuację ma każdorazowo indywidualna sytuacja każdego Wnioskodawcy:

  • jeśli ma on możliwość uznania podatku VAT za wydatek kwalifikowalny, wtedy limit wskazany w Taryfikatorze  należy uznać za kwotę brutto,
  • jeśli nie ma on możliwości uznania podatku VAT za wydatek kwalifikowalny, wtedy limit wskazany w Taryfikatorze należy uznać za kwotę netto.

Należy pamiętać, że w budżecie projektu nie można przekroczyć podanych w Taryfikatorze cen bez względu na to czy VAT jest kosztem kwalifikowalnym czy nie.

Spotkanie informacyjne dotyczące Działania 10.2 RPO WO 2014-2020 – konkurs dla Gminy Nysa

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W związku z ogłoszonym naborem wniosków

Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym

Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 we współpracy

z Lokalnym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Nysie

ZAPRASZA NA

Spotkanie informacyjne dotyczące
Działania 10.2 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji RPO WO 2014-2020 – Konkurs dla Gminy Nysa

 

Spotkanie informacyjne odbędzie się 5 czerwca (poniedziałek) o godz. 12:00 w sali szkoleniowej Agencji Rozwoju Nysy, ul. Kościuszki 10.

ZMIANA MIEJSCA SPOTKANIA

Szanowni Państwo,

informujemy, że zmianie uległo miejsce spotkania:

Spotkanie odbędzie się  w sali nr 4 Regionalnego Centrum Transferu Wiedzy i Technologii Innowacyjnych, ul. Obrońców Tobruku 5, 48-300 Nysa.

 

W celu zgłoszenia chęci udziału w spotkaniu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego [LINK]. Zgłoszenia przyjmujemy do 1 czerwca 2017 r.

 Udział w spotkaniu jest bezpłatny.

Na spotkaniu omówione zostanie działanie 10.2 RPO WO 2014-2020 (m.in. kryteria, wskaźniki). Po zakończeniu spotkania zapraszamy na indywidualne konsultacje.

W razie pytań prosimy o kontakt z Lokalnym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Nysie, pod numerem telefonu: 77/44 82 586, 77/44 89 963 bądź adresem mailowym: lpi.nysa@opolskie.pl

Zapraszamy serdecznie!

Cykl spotkań informacyjnych dla potencjalnych beneficjentów działania 1.1 Innowacje w przedsiębiorstwach RPO WO 2014-2020

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Sieć Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich

wraz z Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki

zaprasza na

Cykl spotkań informacyjnych dla potencjalnych beneficjentów działania 1.1 Innowacje w przedsiębiorstwach RPO WO 2014-2020

Na spotkaniu przedstawione zostaną informacje dotyczące działania 1.1 Innowacje w przedsiębiorstwach RPO WO 2014-2020. m.in. regulamin konkursu, kryteria wyboru projektów, wskaźniki. Nabór wniosków planowany jest od 19 do 26 czerwca 2017 r.

Najbliższe spotkania odbędą się:

  • 29 maja 2017 r. o godz. 12:00 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Prudniku, Kościuszki 76a – formularz zgłoszeniowy. Zgłoszenia będą przyjmowane do 28 maja 2017 r.

 

  • 30 maja 2017 r. o godz. 12:00 w sali konferencyjnej (III piętro) Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki w Opolu, ul. Krakowska 38 – formularz zgłoszeniowy. Zgłoszenia będą przyjmowane do 29 maja 2017 r.

 

  • 31 maja 2017 r. o godz. 12:00 w Lokalnym Punkcie Funduszy Europejskich w Brzegu, Wyszyńskiego 23 – formularz zgłoszeniowy. Zgłoszenia będą przyjmowane do 30 maja 2017 r.

 

  • 31 maja 2017 r. o godz. 12:30 w sali konferencyjno – szkoleniowej Agencji Rozwoju Nysy w Nysie, ul. Kościuszki 10.– formularz zgłoszeniowy. Zgłoszenia będą przyjmowane do 30 maja 2017 r.

 

  • 1 czerwca 2017 r. o godz. 12:00 w Lokalnym Punkcie Funduszy Europejskich w Kędzierzynie-Koźlu, ul. Damrota 30 – formularz zgłoszeniowy. Zgłoszenia będą przyjmowane do 31 maja 2017 r.

 

  • 5 czerwca 2017 r. o godz. 12:00 w sali nr 213 Starostwa Powiatowego w Kluczborku, ul.Katowicka 1 – formularz zgłoszeniowy. Zgłoszenia będą przyjmowane do 4 czerwca 2017 r.

 

  • 6 czerwca 2017 r. o godz. 12:00 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Paczkowie, Rynek 1. – formularz zgłoszeniowy.Zgłoszenia  będą przyjmowane do 7 czerwca 2017 r.

 

  • 8 czerwca 2017 r. o godz. 12:30 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Głubczycach, ul. Kochanowskiego 15. Sala nie jest przystosowana do potrzeb osób
    z niepełnosprawnościami – formularz zgłoszeniowy. Zgłoszenia  będą przyjmowane do 7 czerwca 2017 r.

 

  • 13 czerwca 2017 r. o godz. 12:15 w sali nr 5 Powiatowego Urzędu Pracy w Strzelcach Opolskich, ul. Gogolińska 2a – formularz zgłoszeniowy. Zgłoszenia będą przyjmowane do 12 czerwca 2017 r.

 

Spotkania skierowane są do mikro, małych i średnich przedsiębiorstwa, zgodnie z definicją

Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Liczna miejsc na spotkaniach jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

 

Organizator spotkań w Opolu i Kluczborku

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Opolu

ul. Barlickiego 17, 45-083 Opole

tel. 77 44 04 720 -722

e-mail: info@opolskie.pl

Organizator spotkań w Nysie, Paczkowie i Prudniku

Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Nysie

ul. Słowiańska 19, 48-300 Nysa

tel.: 77 448 25 86, 448 99 63

e-mail: lpi.nysa@opolskie.pl

 

Organizator spotkań w Głubczycach, Kędzierzynie – Koźlu i Strzelcach Opolskich

Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich

ul.Damrota 30, 47-220 Kędzierzyn-Koźle

tel. 77 472 50 39, 77 403 41 79

e-mail: lpi.kedzierzyn-kozle@opolskie.pl

 

Organizator spotkania w Brzegu

Lokalny Punkt informacyjny w Brzegu

ul.Wyszyńskiego 23, 49-300 Brzeg

tel. 77 444 12 02, 77 444 17 78

e-mail.: lpi.brzeg@opolskie.pl

 

Współorganizator  spotkań

Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki w Opolu

ul.Krakowska 38, 45-075 Opole

Tel. 77 403 36 00

e-mail.: biuro@ocrg.opolskie.pl

Mobilne Punkty Informacyjne w maju 2017 r.

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dowiedz się więcej o możliwościach korzystania ze środków Unii Europejskiej podczas dyżurów specjalistów ds. Funduszy Europejskich w Twojej okolicy. Będziemy tam regularnie. Odwiedź nas w Mobilnych Punktach Informacyjnych (MPI).

Podczas konsultacji będzie można uzyskać informacje na temat wsparcia z Funduszy Europejskich m.in. na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub jej rozwój. Uczestnicy spotkania poznają ofertę bezpłatnych szkoleń, jak również dowiedzą się, jakie są możliwości dofinansowania projektów realizowanych przez społeczności lokalne.

Najbliższe MPI odbędą się:

  • 9 maja 2017 r. w godz. 9:00-13:00 – Powiatowy Urząd Pracy w Oleśnie, ul. Dworcowa 4,
  • 9 maja 2017 r. w godz. 9:00-12:00 – Starostwo Powiatowe w Strzelcach Opolskich, ul. Jordanowska 2,
  • 10 maja 2017 r. w godz. 12:30-15:30 – Starostwo Powiatowe w Prudniku, ul. T. Kościuszki 76,
  • 11 maja 2017 r. w godz. 9:00-12:00 – Starostwo Powiatowe w Głubczycach, ul. Kochanowskiego 15,
  • 11 maja 2017 r. w godz. 9:00-12:00 – Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku, ul. Sienkiewicza 22A,
  • 11 maja 2017 r. w godz. 9:00-12:00 – Starostwo Powiatowe w Namysłowie, Plac Wolności 12a,
  • 16 maja 2017 r. w godz. 9:00-12:00 – Powiatowy Urząd Pracy w Krapkowicach, ul. Kilińskiego 1.

Serdecznie zapraszamy!

 

Spotkanie informacyjne dla przedsiębiorców w zakresie inwestycji w infrastrukturę i wyposażenie obiektów niezbędnych do rozwoju usług opieki nad dziećmi w Prudniku

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W związku z ogłoszonym naborem wniosków
w ramach działania 10.1.2 Infrastruktura usług społecznych RPO WO 2014-2020

Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki – Instytucja Pośrednicząca Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 we współpracy
z Lokalnym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Nysie

ZAPRASZAJĄ NA

Spotkanie informacyjne dla przedsiębiorców w zakresie inwestycji w infrastrukturę i wyposażenie obiektów niezbędnych do rozwoju usług opieki nad dziećmi, w tym działania wspierające integrację rodzin, w formie:

1) usług opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, tj. żłobków (w tym przyzakładowych), oddziałów żłobkowych, klubów dziecięcych,
2)  usług opieki dla dzieci do lat 6 świadczonych w lokalnej społeczności, w ramach alternatywnych form opieki dziennej.

Spotkanie informacyjne odbędzie się 19 kwietnia 2017 r. w godz. 12:30-14.45 – Starostwo Powiatowe w Prudniku, ul. Kościuszki 76 (sala konferencyjna).
W celu zgłoszenia chęci udziału w spotkaniu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego. W związku z ograniczoną liczbą miejsc, decyduje kolejność zgłoszeń (zgłoszenia będą przyjmowane do 18 kwietnia 2017 r.).

Na spotkaniu przedstawione zostaną zasady ubiegania się o wsparcie w ramach ww. konkursu (m.in. warunki szczegółowe, kryteria wyboru, wskaźniki). Po zakończeniu spotkania zapraszamy na konsultacje indywidualne.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Spotkanie prowadzone będzie przez pracowników LPI oraz OCRG.

W razie pytań prosimy o kontakt z Lokalnym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Nysie, pod numerem telefonu: 77/44-82-586, 77/44-89-963 lub adresem e-mail: lpi.nysa@opolskie.pl.

Więcej informacji: http://rpo.ocrg.opolskie.pl/nabor-130-10_1_2_infrastruktura_uslug_spolecznych.html

Zapraszamy serdecznie!

Spotkanie informacyjne dla przedsiębiorców w zakresie inwestycji w infrastrukturę i wyposażenie obiektów niezbędnych do rozwoju usług opieki nad dziećmi w Nysie

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W związku z ogłoszonym naborem wniosków
w ramach działania 10.1.2 Infrastruktura usług społecznych RPO WO 2014-2020

Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki – Instytucja Pośrednicząca Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 we współpracy
z Lokalnym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Nysie

ZAPRASZAJĄ NA

Spotkanie informacyjne dla przedsiębiorców w zakresie inwestycji w infrastrukturę i wyposażenie obiektów niezbędnych do rozwoju usług opieki nad dziećmi, w tym działania wspierające integrację rodzin, w formie:

1) usług opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, tj. żłobków (w tym przyzakładowych), oddziałów żłobkowych, klubów dziecięcych,
2)  usług opieki dla dzieci do lat 6 świadczonych w lokalnej społeczności, w ramach alternatywnych form opieki dziennej.

Spotkanie informacyjne odbędzie się 18 kwietnia 2017 r. w godz. 12:30-14.45 – Regionalne Centrum Transferu Wiedzy i Technologii Innowacyjnych w Nysie, ul. Obrońców Tobruku 5 (sala nr 4).
W celu zgłoszenia chęci udziału w spotkaniu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego. W związku z ograniczoną liczbą miejsc, decyduje kolejność zgłoszeń (zgłoszenia będą przyjmowane do 14 kwietnia 2017 r.).

Na spotkaniu przedstawione zostaną zasady ubiegania się o wsparcie w ramach ww. konkursu (m.in. warunki szczegółowe, kryteria wyboru, wskaźniki). Po zakończeniu spotkania zapraszamy na konsultacje indywidualne.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Spotkanie prowadzone będzie przez pracowników LPI oraz OCRG.

W razie pytań prosimy o kontakt z Lokalnym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Nysie, pod numerem telefonu: 77/44-82-586, 77/44-89-963 lub adresem e-mail: lpi.nysa@opolskie.pl.

Więcej informacji: http://rpo.ocrg.opolskie.pl/nabor-130-10_1_2_infrastruktura_uslug_spolecznych.html

Zapraszamy serdecznie!

Spotkanie informacyjne w Namysłowie dotyczące poddziałania 10.1.2 RPO WO 2014-2020

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W związku z ogłoszonym naborem wniosków

Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki – Instytucja Pośrednicząca Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020

we współpracy

z Lokalnym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Brzegu

ZAPRASZA NA

Spotkanie informacyjne dotyczące

poddziałania 10.1.2 Infrastruktura usług społecznych
w ramach RPO WO 2014-2020

Spotkanie informacyjne odbędzie się 20 kwietnia (czwartek) 2017 r. o godz. 12:00 w Starostwie Powiatowym w Namysłowie, Plac Wolności 12a, sala konferencyjna (sala jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową).

W celu zgłoszenia chęci udziału w spotkaniu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego [LINK]. Zgłoszenia przyjmujemy do 19 kwietnia 2017 r.

 Udział w spotkaniu jest bezpłatny.

Na spotkaniu omówione zostanie poddziałanie 10.1.2 RPO WO 2014-2020 (m.in. kryteria, wskaźniki). Po zakończeniu spotkania zapraszamy na indywidualne konsultacje.

 

W razie pytań prosimy o kontakt z Lokalnym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Brzegu, pod numerem telefonu: 77/444 12 02, 77 444 17 78  lub adresem e-mail: lpi.brzeg@opolskie.pl

 

Zapraszamy serdecznie!

Działanie 7.5 Szkolenia, doradztwo dla przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorstw oraz adaptacyjność przedsiębiorstw

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pytania

W Regulaminie Konkursu dotyczącym Działania 7.5 RPO WO 2014 – 2020 pośród działań możliwych do realizacji w ramach kosztów bezpośrednich wskazano kampanie upowszechniające. Proszę o informację czy w ramach powyższej kategorii możliwe jest ponoszenie kosztów osobowych tzn. zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za bezpośrednią realizację działań świadomościowych, m.in. prowadzenie kampanii, spotkań, udział w konferencjach jako prelegent, doradztwo itp.?

Odpowiedź

W ramach kampanii upowszechniających nie jest możliwe zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za czynności techniczne związane z realizacją takich działań jak np. prowadzenie kampanii, spotkań, gdyż czynności te (np. przeprowadzenie postępowania prowadzącego do wyboru wykonawcy  kampanii radiowej lub telewizyjnej, zapewnienie sali, cateringu na spotkania, konferencje itp.) powinna wykonywać osoba stanowiąca personel projektu, która finansowana jest w ramach kosztów pośrednich projektu. Należy także pamiętać, że doradztwo jest jednym z przykładów usługi rozwojowej (obok szkoleń) i finansowane będzie w ramach kosztów usługi rozwojowej przewidzianych w katalogu kosztów bezpośrednich, w związku z czym nie wpisuje się w koszty związane z kampaniami upowszechniającymi.

Możliwe z kolei jest sfinansowanie w ramach kosztów bezpośrednich wydatków osobowych związanych z ekspertami merytorycznymi w danej dziedzinie, np. wydatków związanych z prelegentami, którzy braliby udział w konferencjach organizowanych w ramach kampanii upowszechniających.

Ponadto, planując budżet (koszty bezpośrednie) projektu trzeba mieć na uwadze: konieczność osiągnięcia wartości wskaźnika produktu, tj. w ramach projektu PSF wspartych powinno zostać 5 940 osób pracujących oraz wartość dofinansowania przewidzianego dla konkursu.

Należy także pamiętać, że zgodnie z Regulaminem konkursu, pkt 12 Warunki szczegółowe, działania świadomościowe stanowiące zadanie merytoryczne (np. kampanie informacyjne i działania upowszechniające) możliwe są do finansowania tylko wtedy, gdy stanowią część projektu i uzupełniają działania o charakterze wdrożeniowym.

Wszystkie działania przewidziane w projekcie muszą być zgodne z Regulaminem konkursu wraz z załącznikami i innymi dokumentami obowiązującymi w naborze, w tym z:

  • Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020;
  • Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze przystosowania przedsiębiorców i pracowników do zmian na lata 2014-2020;
  • Załącznikiem nr 6 do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych (SZOOP), zakres Europejskiego Funduszu Społecznego, wersja 16.

Jednocześnie należy pamiętać o tym, że dobór zadań do projektu, opis sposobu ich realizacji oraz kwalifikowalność wydatków (w tym ich niezbędność do realizacji celów projektu) podlegają ocenie Komisji Oceny Projektów (KOP), prowadzonej w oparciu o kryteria wyboru projektów (Załącznik nr 5 do Regulaminu konkursu). Ostateczną decyzję o kwalifikowalności danego kosztu podejmuje KOP na podstawie analizy zapisów całego wniosku o dofinansowanie projektu.

 

Działanie 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi – nabór 8-15 maja 2017

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pytanie

Czy możliwy jest podział gminy na sektory np. na dwa sektory, z których każdy będzie liczył poniżej 20 000 mieszkańców i ubieganie się o dofinansowanie  na PSZOK oddzielnie dla każdego z tych dwóch sektorów (jeden PSZOK na jeden sektor czyli łącznie dwa PSZOKi) w ramach RPO WO?

Odpowiedź

Opisane przedsięwzięcie jest możliwe do realizacji, pod warunkiem spełnienia zapisów SZOOP RPO WO 2014-2020 EFRR  tj. złożenia odrębnych wniosków o dofinansowanie projektu dla każdego PSZOK-a.

W sytuacji złożenia przez gminę, której liczba ludności według danych GUS przekracza 20 000 mieszkańców, więcej niż jednego wniosku o dofinansowanie budowy PSZOK-ów, badanie dotyczące liczby ludności obsługiwanej przez poszczególne PSZOK-i będzie każdorazowo poddane indywidualnej analizie.

W przypadku potwierdzenia przekroczenia limitów, dane wynikające z GUS dla gminy będą proporcjonalnie dzielone pomiędzy ilość PSZOK-ów zaplanowanych do utworzenia na jej terenie.
W celu uwiarygodnienia faktycznej liczby mieszkańców przypadających na jeden PSZOK planowane do utworzenia sektory, na których powstaną PSZOK-i, powinny być wiarygodnie opisane pod względem zasięgu terytorialnego jak i  liczby mieszkańców, którzy będą obsługiwani przez dany PSZOK na podstawie rzetelnych danych pochodzących z odpowiednich rejestrów gminy.


Pytanie

Czy w ramach przedmiotowego konkursu możliwe będzie dofinansowanie budowy PSZOK, realizowanego w formule “zaprojektuj i wybuduj”, dla którego wnioskodawca na dzień złożenia wniosku (i ewentualnego podpisania umowy) nie uzyska pozwolenia na budowę, tylko opracuje program funkcjonalno-użytkowy oraz dokumentację przetargową?

Odpowiedź

Dofinansowanie budowy PSZOK realizowanego w formule „zaprojektuj i wybuduj” jest możliwe w ramach przedmiotowego konkursu. Jednocześnie informuję, iż nie jest konieczne dostarczenie pozwolenia na budowę do momentu podpisania umowy. Wynika to ze specyfiki projektu realizowanego w przywołanej formule.

W przypadku prowadzenia inwestycji w trybie innym niż „zaprojektuj i wybuduj” należy dostarczyć pełną dokumentację (pozwolenie na budowę, ostateczną decyzje itp.) do momentu podpisania umowy o dofinansowanie projektu.


Pytanie

Nazwa kryterium: “Projekt realizuje wskaźnik z ram wykonania”:

  • proszę o informację jaki “wskaźnik z ram wykonania” obowiązuje dla działania 5.2.
    i gdzie znajdę szczegółowe informację na ten temat.
  • w jaki sposób Wnioskodawca wykazać musi realizację ww. wskaźnika.

Odpowiedź

Dla działania 5.2 RPO WO 2014-2020 wskaźnikiem z Ram Wykonania będzie wskaźnik: Liczba wspartych Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Obecnie listę wskaźników dla przedmiotowego działania można znaleźć w dokumencie pn.:

Lista wskaźników na poziomie projektu RPO WO 2014-2020. Zakres EFRR, listopad 2016 r. (dostępna na stronie www.rpo.opolskie.pl, zakładka: Pozostałe)


Pytanie

Nazwa kryterium: “Sposób zagospodarowania odpadów” – Punkty przyznaje się
w zależności od zastosowanego w projekcie sposobu zagospodarowania odpadów (3 pkt. – recykling, w tym recykling organiczny selektywnie zebranych bioodpadów, 2 pkt. – selektywne zbieranie).

Proszę o informację, czy wnioskodawca uzyska 3 pkt w przypadku realizacji PSZOK-u, lub systemu PSZOK-ów w ramach których:

  • nie będzie prowadzony recykling w instalacji, jednak Wnioskodawca przedstawi zobowiązania, listy intencyjne i inne dokumenty wskazujące, iż zbierane w PSZOK odpady, przekazywane będą bezpośrednio do instalacji ich recyklingu,
  • prowadzony będzie recykling bez użycia instalacji – w warsztacie – miejscu przygotowania odpadów do ponownego użycia, prowadzony będzie odzysk, w ramach którego odpady będą przetwarzane na materiały i substancje wykorzystywane w pierwotnym celu (np. cięcie cegieł rozbiórkowych do wykorzystania jako płytki do wykończenia wnętrz, odzysk elementów drewnianych, metalowych i tworzyw z odpadów wielkogabarytowych jako materiałów do dalszego wykorzystania etc.).

Odpowiedź

Maksymalna liczba punktów w ramach ww. kryterium może być przyznana w przypadku przedstawienia dokumentu, który potwierdzi przyjęcie odpadów do instalacji do ich recyklingu. Dokument taki powinien posiadać zapisy wskazujące sposób zagospodarowania odpadów przez daną instalację.

Jednocześnie informuję, iż jednoznaczną ocenę spełnienia danego kryterium można przeprowadzić dopiero na etapie oceny złożonego wniosku o dofinansowanie.


Pytanie

Jaki jest poziom dofinansowania zgodnie z wytycznymi ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego w zakresie reguł dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w ramach zadań własnych samorządu gminy w gospodarce odpadami komunalnymi? 85%?

Odpowiedź

Poziom dofinansowania wyliczany jest indywidualnie przez każdego beneficjenta zgodnie
z zapisami Wytycznych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego w zakresie reguł dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług
w ogólnym interesie gospodarczym w ramach zadań własnych samorządu gminy w gospodarce odpadami komunalnymi.

 

W wyżej wymienionym dokumencie sposób wyliczenia poziomu dofinansowania określa punkt 123):

Zgodnie z zasadami prawidłowego zarządzania finansowego instytucje zarządzające programami operacyjnymi mają obowiązek zapewnić, że dofinansowanie jest  udzielane jedynie
w zakresie niezbędnym do realizacji projektu (zasada proporcjonalności). W celu zweryfikowania zasadności udzielenia dofinansowania ze środków funduszy UE oraz jego wielkości należy wykorzystywać metodę kalkulacji rekompensaty. Kalkulacja rekompensaty powinna wykazać, że
w wyniku  przyznania dofinansowania nie wystąpi nadmierne wynagrodzenie operatora (np.
w sytuacji, gdy umowa o świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym została już 44 wcześniej zawarta). Oznacza to, że niezbędne jest wyliczenie wielkości rekompensaty dla całego okresu powierzenia z uwzględnieniem dofinansowania ze środków funduszy UE.  W przypadku, gdy udzielenie dofinansowania na maksymalnym pułapie spowoduje, że może wystąpić nadmierna  rekompensata, wówczas należy obniżyć wartość dofinansowania o wartość nadmiernej rekompensaty, która wystąpi w całym okresie umowy według wartości w ujęciu realnym. Alternatywnie można (o ile jest to wykonalne i zasadne) zmniejszyć wypłacaną operatorowi rekompensatę do dozwolonego poziomu. W przypadku, gdy wsparcie ze środków funduszy UE, o którym mowa w wytycznych, nie będzie spełniać kryteriów Altmark (będzie stanowić pomoc publiczną), zgodnie art. 61 ust. 8 rozporządzenia nr 1303/2013, nie ma konieczności stosowania tzw. „metodyki luki finansowej”. Pomoc udzielona zgodnie z zasadami opisanymi w Wytycznych stanowi pomoc de minimis lub zgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc w formie rekompensaty z tytułu świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym (dofinansowanie ze środków funduszy UE uwzględnione w kwocie rekompensaty określonej dla całego okresu powierzenia –stosowne wyliczenie, potwierdzające, że rekompensata w całym okresie powierzenia, po uwzględnieniu dofinansowania ze środków funduszy UE, nie będzie przekraczać różnicy pomiędzy kosztami i  przychodami związanymi z wykonywaniem usług w ogólnym interesie gospodarczym powiększonej o rozsądny zysk, należy uznać za indywidualną weryfikację potrzeb w zakresie finansowania w rozumieniu art. 61 ust. 8 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013). W przypadku, gdy wsparcie ze środków funduszy UE ma stanowić element rekompensaty spełniającej kryteria Altmark (nie będzie stanowić pomocy publicznej) należy zastosować tzw. „metodykę luki finansowej”, o której mowa w art. 61 ust. 1 -7 rozporządzenia nr 1303/2013. W takim wypadku niezależnie od obliczania rekompensaty wartość dofinansowania podlega limitom wynikającym z zastosowania art. 61 rozporządzenia nr 1303/2013. W przypadku zbiegu limitów należy przyjąć niższy poziom (kwotę) dofinansowania.

Reasumując powyższe maksymalny poziom dofinasowania wynika z obliczonej rekompensaty jednakże nie może przekroczyć 85 % kosztów kwalifikowanych projektu.

Ocenę poprawności wyliczenia poziomu dofinansowania można przeprowadzić dopiero na etapie oceny złożonego wniosku o dofinansowanie.


Pytanie

Czy zmiana na obecnym etapie miejsca budowy PSZOK-u w stosunku do zapisów projektu Planu Inwestycyjnego będącego załącznikiem do Planu Gospodarki Odpadami dla województwa opolskiego może być przyczyną odrzucenia wniosku o dofinasowanie ze środków RPO WO 2015-2020 w ramach działania Działanie 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi, który planowany jest na kwiecień 2017r. Wydaje nam się, że inne gminy nie precyzowały dokładnie  miejsca budowy PSZOK-ów z dokładnością do działki ewidencyjnej tylko do sołectwa, bądź dzielnicy. Informuję, że Gmina X zamierza nadal budować PSZOK w dzielnicy Y, tylko w znacznie lepszej lokalizacji, akceptowalnej społecznie, znacznie lepiej przygotowanej technicznie niż pierwotnie zgłoszona do Urzędu Marszałkowskiego.

Odpowiedź

Zmiana jednej planowanej lokalizacji PSZOK na inną jest dopuszczalna, pomimo ujęcia tej pierwotnej w Planie Inwestycyjnym będącym załącznikiem do Planu Gospodarki Odpadami dla województwa opolskiego, ponieważ nie zmieni się liczba ani obszar oddziaływania PSZOK. Nie będzie to miało wpływu na gospodarkę odpadami na terenie gminy. Zalecamy jednak dołączenie do wniosku o dofinansowanie pisma zawierającego szczegółowe wyjaśnienia przedmiotowej sytuacji (zmiany
1 lokalizacji PSZOK), np. rozbudowane wyjaśnienia przesłane w ww. zapytaniu.

 

 

Spotkanie informacyjne dot. konkursów do działania 10.2 RPO WO 2014-2020 – konkurs dla Gm. Opole oraz konkurs dla pozostałych wnioskodawców za wyjątkiem: Gm. Kędzierzyn-Koźle, Gm. Kluczbork, Gm. Brzeg, Gm. Nysa

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

 W związku z ogłoszonym naborem wniosków

Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym

Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 (RPO WO 2014-2020) we współpracy

z Głównym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich (GPI) w Opolu

ZAPRASZA NA

Spotkanie informacyjne dot. konkursów do działania 10.2 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji RPO WO 2014-2020 – konkurs dla Gminy Opole oraz konkurs dla pozostałych wnioskodawców za wyjątkiem: Gminy Kędzierzyn-Koźle, Gminy Kluczbork, Gminy Brzeg, Gminy Nysa.

Spotkanie informacyjne odbędzie się 29 marca (środa) o godz. 10:00 w sali „Orła Białego” CSK Ostrówek Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, ul. Piastowska 14, 45 – 082 Opole (sala jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową).

W celu zgłoszenia chęci udziału w spotkaniu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego. W związku z ograniczoną liczbą miejsc, decyduje kolejność zgłoszeń (zgłoszenia będą przyjmowane do 27 marca 2017 r.).

 

Na spotkaniu przedstawione zostaną zasady ubiegania się o wsparcie w ramach ww. konkursu (m.in. warunki szczegółowe, kryteria wyboru, wskaźniki). Po zakończeniu spotkania zapraszamy na konsultacje indywidualne.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Spotkanie prowadzone będzie przez pracowników GPI.

W razie pytań prosimy o kontakt z Głównym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Opolu, pod numerem telefonu: 77/44-04-720,721,722 lub adresem e-mail: info@opolskie.pl.

Zapraszamy serdecznie!

Spotkanie informacyjne dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej w Opolu

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich (GPI) w Opolu

ZAPRASZA NA

Spotkanie informacyjne dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej

Spotkanie informacyjne odbędzie się 21 marca (wtorek) o godz. 10:00 w sali „Orła Białego” CSK Ostrówek Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, ul. Piastowska 14, 45 – 082 Opole (sala jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową).

W celu zgłoszenia chęci udziału w spotkaniu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego. W związku z ograniczoną liczbą miejsc, decyduje kolejność zgłoszeń (zgłoszenia będą przyjmowane do 17 marca 2017 r.).

Na spotkaniu przedstawione zostaną możliwości ubiegania się o wsparcie na rozpoczęcie działalności gospodarczej m.in. z:

  • Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 w ramach działanie 7.3 Zakładanie działalności gospodarczej;
  • Programu Pierwszy Biznes – Wsparcie na Starcie II;
  • Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020;
  • Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach Osi IV LEADER.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Spotkanie prowadzone będzie przez pracowników GPI w Opolu oraz przedstawicieli Instytucji udzielających przedmiotowego wsparcia.

W razie pytań prosimy o kontakt z Głównym Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Opolu, pod numerem telefonu: 77/44-04-720,721,722 lub adresem e-mail: info@opolskie.pl.

 

 

Zapraszamy serdecznie!

Działanie 8.2 Włączenie Społeczne – nabór 24-31 marca 2017 r.

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pytanie

Wnioskodawca zakłada typ projektu: 1. Usługi reintegracji społecznej i zawodowej realizowane w ramach CIS, KIS, w szczególności w zakresie:

  1. b) stworzenia nowych miejsc reintegracji społecznej i zawodowej w istniejących podmiotach,
    o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 43, poz. 225, z późn. zm.).

Czy wnioskodawca zobligowany jest do utrzymania trwałości nowoutworzonych miejsc? 

Jak wynika z kryterium merytorycznego szczegółowego nr 8 – Zachowanie trwałości podmiotów utworzonych ze środków EFS. 

Wnioskodawca nie będzie tworzył podmiotów, a nowe miejsca reintegracji. Czy w związku z powyższym jest zobligowany do zachowania trwałości?

Czy jest jakiś inny zapis dokumentacji konkursowej, który odnosi się do obowiązku zachowania trwałości?

Odpowiedź

Kwestia trwałości projektu w przypadku typu projektu dotyczącego CIS regulowana jest przede wszystkim następującymi zapisami dokumentacji konkursowej:

  • kryterium merytoryczne szczegółowe o charakterze bezwzględnym: Zachowanie trwałości podmiotów utworzonych ze środków EFS (bada się czy zapewniono zastosowanie mechanizmów gwarantujących trwałość podmiotów utworzonych ze środków EFS po zakończeniu realizacji projektu obejmującą co najmniej okres odpowiadający okresowi realizacji projektu);
  • Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020:
    • Podrozdział 5.1, pkt 12, zawierający zobowiązanie do zachowania trwałości podmiotów utworzonych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), np. nowo utworzonych CIS;
  • wzór umowy o dofinansowanie projektu, § 32, ust. 3 (w przypadku umowy na kwoty ryczałtowe – § 30, ust. 3), który mówi o obowiązku zachowania trwałości podmiotów utworzonych ze środków EFS, w tym nowo utworzonych CIS.

Zgodnie z przytoczonymi zapisami, obowiązek zachowania trwałości dotyczy tylko podmiotów utworzonych ze środków EFS, a zatem nie dotyczy on miejsc utworzonych w istniejących już podmiotach.

 


Pytanie

W ramach projektu zostanie utworzonych 10 miejsc reintegracji społecznej i zawodowej. Uczestnicy projektu będą zgodnie z ścieżką integracji objęci wsparciem – najpierw aktywna integracja o charakterze społecznym, następnie zawodowym. Uczestnicy rozpoczną wsparcie w CIS od momentu realizacji aktywnej integracji o charakterze społecznym. Dla każdego uczestnika zaplanowano udział w szkoleniu zawodowym – kurs kucharza – stanowiący element edukacyjny w reintegracji zawodowej (już na etapie uczestnictwa w CIS). I teraz moje pytanie: Czy uczestnikowi przysługuje:

  1. a)  Osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium szkoleniowe, które miesięcznie wynosi 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli miesięczny wymiar godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin; w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia, wysokość stypendium szkoleniowego ustala się proporcjonalnie, z tym, że stypendium to nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (zgodnie z wytycznymi w obszarze rynku pracy) 

czy 

  1. b) świadczenie integracyjne.

Szkolenie w wymiarze 240 h – w okresie 2 miesięcy (nie przekracza 150 h dziennie).

Proszę o podpowiedź jak rozwiązać tę sytuację.

Odpowiedź

Należy zauważyć, że zgodnie z Regulaminem konkursu stypendium szkoleniowe dotyczy przede wszystkim typu projektu nr 1 (zgodnie z przypisem dolnym nr 2). W sytuacji tworzenia nowych miejsc reintegracji społecznej i zawodowej w ramach CIS (a zatem w sytuacji realizacji typu projektu nr 2) należy kierować się przede wszystkim przepisami prawa regulującymi funkcjonowanie CIS, tj. zwłaszcza ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym. Utworzone w ramach projektu nowe miejsca reintegracji społecznej i zawodowej funkcjonować będą bowiem na tych samych zasadach (w rozumieniu prawnym), co miejsca tworzone bez udziału współfinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zatem jeśli udział w szkoleniach zawodowych jest elementem uczestnictwa w zajęciach w CIS, za które to uczestnictwo zgodnie z ww. ustawą (art. 15) uczestnik może otrzymać świadczenie integracyjne, a jednocześnie ww. ustawa nie przewiduje wypłacania uczestnikowi stypendium szkoleniowego – wówczas należy wypłacić uczestnikowi tylko świadczenie integracyjne. Dodatkowo należy zauważyć, że jednoczesne wypłacenie zarówno świadczenia integracyjnego, jak i stypendium szkoleniowego mogłoby naruszyć zakaz podwójnego finansowania wydatków.

Ponadto, zgodnie z informacjami podanymi wcześniej, świadczenie integracyjne nie jest wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie, jednak może stanowić wkład własny do projektu.


Pytanie

W odniesieniu do: W przypadku realizacji projektu przez podmiot inny niż OPS z uczestnikami projektu musi zostać podpisana umowa na wzór kontraktu socjalnego – czy może być to Indywidualny Program Zatrudnienia Socjalnego – podpisywany przez CIS?

Odpowiedź

Zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (art. 6 pkt 6) kontrakt socjalny to pisemna umowa zawarta z osobą ubiegającą się o pomoc, określająca uprawnienia i zobowiązania stron umowy, w ramach wspólnie podejmowanych działań zmierzających do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej osoby lub rodziny. Z kolei, zgodnie z delegacją zawartą w art. 108 ust. 4 ww. ustawy, wzór kontraktu socjalnego określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego. Zatem Beneficjent zobowiązany będzie do podpisania z uczestnikami projektu umowy sporządzonej zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do ww. Rozporządzenia. Jednak jeśli Indywidualny Program Zatrudnienia Socjalnego  zawiera wszystkie elementy wzoru kontraktu socjalnego, określonego w niniejszym Rozporządzeniu, wówczas istnieje taka możliwość.


Pytanie

Mam pytanie dotyczące naboru RPOP.08.02.00-IZ.00-16-001/17, a konkretnie kwestii identyfikacji projektów komplementarnych i efektów synergii. Wobec jakiego obszaru terytorialnego powinnam wykazać komplementarność swojego projektu tj. wobec projektów/przedsięwzięć dotyczących określonej grupy docelowej i kwestii włączenia społecznego realizowanych w woj. opolskim czy też realizowanych w skali całego kraju?

Odpowiedź

Celem RPO WO 2014-2020 jest wspieranie osób i podmiotów z terenu województwa opolskiego, a projekty wskazywane jako komplementarne powinny być powiązane logicznie i tematycznie z projektem zgłaszanym do wsparcia lub stanowić łącznie z nim element szerszego przedsięwzięcia, być skierowane na osiągnięcie wspólnego lub tego samego celu, uzupełniać dany projekt oraz tworzyć łącznie z nim efekt synergii i wartość dodaną. Warunki te mogą spełnić projekty realizowane na terenie województwa opolskiego niezależnie od tego w ramach jakiego programu będą realizowane i z jakich źródeł będą finansowane. Projekty uznawane za komplementarne w stosunku do projektów współfinansowanych ze środków RPO WO 2014-2020 powinny przyczyniać się do podnoszenia efektów realizacji RPO WO 2014-2020 w województwie opolskim. Trudne byłoby wskazanie, w jaki sposób projekt realizowany poza województwem opolskim mógłby podnieść efekty realizacji projektu realizowanego w województwie opolskim.

Mając powyższe na uwadze, w pkt. 3.10 wniosku o dofinansowanie należy wskazać tylko takie projekty, które pozytywnie mogą wpłynąć na efekty realizacji projektu zgłaszanego do wsparcia, tj. skierowanego do grup docelowych z województwa opolskiego.

 

 

 


Pytanie

Projekt zakłada objęcie wsparciem: a) młodzież z ośrodków wychowawczych oraz b) dzieci/młodzież niepełnosprawną będącą podopiecznymi placówek wsparcia dziennego. Dla dzieci/młodzieży niepełnosprawnej (podobnie jak dla młodzieży z ośrodków wychowawczych) przewidziane są działania integracyjne i resocjalizacyjne w postaci zajęć grupowych oraz wycieczek weekendowych w trakcie których odbywać się będą działania zapewniające nabywanie umiejętności życiowych ułatwiających im funkcjonowanie w środowisku społecznym. Podczas wycieczek dla młodzieży z ośrodków wychowawczych przewidziano opiekę w postaci opiekunów (np. 1 opiekun na 10 osób), natomiast w przypadku dzieci/młodzieży niepełnosprawnej opiekunami podczas wycieczek muszą być i będą ich rodzice/opiekunowie prawni. Czy jeżeli na tych rodziców (dla których nie przewidziano żadnych działań integracyjnych czy też resocjalizacyjnych) zostaną poniesione koszty w postaci noclegu, wyżywienia, dojazdu itp. to należy ich uwzględniać jako uczestników projektu, czy powinni oni być traktowani jedynie jako opiekunowie tych dzieci niepełnosprawnych.

Odpowiedź

Zgodnie z Regulaminem konkursu grupą docelową projektów przedstawianych do dofinansowania w tym konkursie mogą być:

  • osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym,
  • otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego
i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020,
rozdział 3, punkt 18:

  • otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym – osoby spokrewnione lub niespokrewnione z osobami zagrożonymi ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące, a także inne osoby z najbliższego środowiska osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Za otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym można uznać wszystkie osoby, których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (…).

Zgodnie z pkt. 3.5 Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (EFS), w opisie grupy docelowej należy opisać osoby (i/lub instytucje), które objęte zostaną wsparciem w ramach projektu oraz uzasadnić – uwzględniając specyfikę objętej wsparciem grupy oraz założony cel projektu – wybór konkretnej grupy docelowej.

Podsumowując powyższe, rodzice dzieci z niepełnosprawnościami, którzy uzyskają wsparcie w ramach projektu w postaci sfinansowania noclegu, wyżywienia i dojazdu, powinni zostać wykazani w punkcie 3.5 wniosku o dofinansowanie projektu jako grupa docelowa, pomimo specyfiki realizowanego typu projektu: kompleksowa integracja dzieci i młodzieży wymagającej resocjalizacji i reintegracji,  w ramach którego wsparcie dedykowane jest następującym osobom:

  1. wspieranych w ramach placówek wsparcia dziennego, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
  2. nieletnich, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich;
  3. przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Wyżej wskazane osoby będą wówczas bezpośrednimi uczestnikami projektu, natomiast rodzice dzieci z niepełnosprawnościami – pośrednimi.

Jednocześnie, zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 w odniesieniu do wskaźników produktu i rezultatu uczestnikami projektu będą jedynie osoby bezpośrednio korzystające z interwencji EFS (podrozdział 3.3.1).

Podsumowując, wszystkich uczestników projektu (zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich) należy wskazać w pkt. 3.5 wniosku o dofinansowanie projektu, natomiast na potrzeby obliczania wskaźników należy brać pod uwagę tylko uczestników bezpośrednich.

Należy jednocześnie pamiętać, że wsparcie w projekcie powinno odbywać się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla każdej osoby zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb (zgodnie z pkt 12 Regulaminu konkursu).

Dodatkowo proszę pamiętać, że prawidłowość doboru zadań i adekwatność działań w kontekście potrzeb grupy docelowej, a także kwalifikowalność wydatków projektu (np. wycieczek weekendowych) są przedmiotem oceny merytorycznej dokonywanej przez Komisję Oceny Projektów.


Pytanie

Mam pytanie dotyczące naboru RPOP.08.02.00-IZ.00-16-001/17, a konkretnie sposobu klasyfikacji kategorii kosztów w harmonogramie rzeczowo-finansowym, gdyż Instrukcja wypełniania wniosku nie zawiera na ten temat informacji.

  1. Czy przypisanie wydatkom związanym z realizacją zadania polegającego na diagnozie potrzeb uczestników projektu w celu określenia indywidualnej ścieżki reintegracji kategorii kosztu „inne wydatki związane z aktywizacją społeczno-zawodową” będzie prawidłowe?
  2. Czy przypisanie wydatkowi związanemu ze zwrotem kosztów dojazdu uczestnikowi projektu w ramach ich udziału szkoleniach zawodowych powinnam przypisać kategorię kosztu „koszty związane z realizacją kursów i szkoleń umożliwiających nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji i kompetencji zawodowych i społecznych niezbędnych na rynku pracy” czy też „inne wydatki związane z aktywizacją społeczno-zawodową”?

Odpowiedź

W przypadku pierwszego przykładu, przyporządkowanie wydatków: związanych z realizacją zadania polegającego na diagnozie potrzeb uczestników projektu w celu określenia indywidualnej ścieżki reintegracji do kategorii kosztu:  inne koszty związane z aktywizacją społeczno-zawodową jest prawidłowe.

W drugim przypadku dotyczącym: zwrotu kosztów dojazdu uczestnikowi projektu w ramach udziału w szkoleniach zawodowych, oba rozwiązania mogą być prawidłowe w zależności od przyjętej konstrukcji budżetu. Czyli można je przyporządkować do kategorii kosztów: koszty związane z realizacją kursów i szkoleń umożliwiających nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji i kompetencji zawodowych i społecznych niezbędnych na rynku pracy lub do kategorii: inne koszty związane z aktywizacją społeczno-zawodową.

Należy jednak pamiętać, że ostateczna decyzja należy do podmiotu przygotowującego wniosek, a projekt na etapie oceny merytorycznej będzie oceniany przez Komisję Oceny Projektów m. in. pod względem spełnienia 2 kryteriów odnoszących się do budżetu projektu, tj.:

  • Kwalifikowalność wydatków projektu (kryterium szczegółowe uniwersalne bezwzględne).
  • Poprawność sporządzenia budżetu projektu (kryterium merytoryczne punktowane).

W związku z powyższym ostateczna ocena dot. prawidłowości sporządzenia budżetu należy do ekspertów oceniających projekty na etapie oceny merytorycznej

 

Pytanie

  1. Czy możliwe do realizacji połączenie 2 typów działań w ramach projektu:
    1. Kompleksowe programy aktywizacji społeczno-zawodowej realizujące usługi aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym, zawodowym
      i zdrowotnym (…)

i

  1. Usługi reintegracji społecznej i zawodowej realizowane w ramach CIS, KIS (…)?

 

Odpowiedź

Regulamin konkursu nie zawiera ograniczeń odnośnie łączenia wymienionych przez Panią typów projektów. Wnioskodawca sam określa i uzasadnia zakres rzeczowy swojego projektu, odpowiednio uzasadniając go we wniosku o dofinansowanie – zarówno w odniesieniu do sytuacji regionalnej (Załącznik nr 11 do Regulaminu konkursu), jak i do konkretnej grupy docelowej (ścieżka reintegracji, o której mowa w Regulaminie konkursu, pkt 12, poz. 6 oraz w jednym z kryteriów merytorycznych bezwzględnych).

W opinii Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 (IZ RPO WO 2014-2020) nie ma przeciwwskazań, aby część grupy docelowej uzyskała wsparcie z zakresu pierwszego typu projektu, tj.  kompleksowe programy aktywizacji społeczno-zawodowej realizujące usługi aktywnej integracji
o charakterze społecznym, edukacyjnym, zawodowym i zdrowotnym,
a pozostała część dostała wsparcie w ramach drugiego typu, tj. usługi reintegracji społecznej i zawodowej realizowane w ramach CIS, KIS. Natomiast wątpliwości wzbudza objęcie wsparciem tych samych osób najpierw usługami z typu pierwszego, a później – drugiego. Wsparcie udzielone osobom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w ramach typu pierwszego, powinno doprowadzić do poprawy ich sytuacji na rynku pracy. W związku z powyższym, proszę zastanowić się nad zasadnością umieszczenia następnie tych samych osób w Centrum Integracji Społecznej (CIS), czy w Klubie Integracji Społecznej. Należy też wziąć pod uwagę, iż zasady tworzenia CIS określa ustawa o zatrudnieniu socjalnym, której przepisy stosuje się do osób podlegających wykluczeniu społecznemu, znajdujących się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym.


Pytanie

W odniesieniu do punktu 12.7 regulaminu – Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym dla osób, rodzin i środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym nie mogą stanowić pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracji. Czy pierwszym elementem może być diagnoza sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb sporządzona przez zaangażowanych specjalistów – pracownika socjalnego/doradcę zawodowego?

Odpowiedź

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego
i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020
, rozdział 3, pkt 29, wyróżnia się 4 rodzaje usług aktywnej integracji. Są to usługi o charakterze społecznym, zawodowym, edukacyjnym i zdrowotnym. Jednocześnie wsparcie grupy docelowej powinno wynikać z diagnozy sytuacji problemowej i potrzeb – zarówno w odniesieniu do sytuacji regionalnej (Załącznik nr 11 do Regulaminu konkursu), jak i do potrzeb tej konkretnej, wybranej grupy docelowej (ścieżka reintegracji, o której mowa w Regulaminie konkursu,  pkt 12, poz. 6 oraz w jednym z kryteriów merytorycznych bezwzględnych). Rodzaj i kolejność zaplanowanych usług powinien wynikać z ustalonej ścieżki reintegracji. Zatem przytoczony przez Panią zapis Regulaminu konkursu (wynikający również z ww. Wytycznych) dotyczy kolejności planowania ww. rodzajów usług – tak, aby usługi o charakterze zawodowym nie występowały w ścieżce reintegracji jako pierwsze. Ważne jest, aby kolejność udzielanych usług składała się na logiczną całość i była dostosowana do indywidualnych potrzeb każdego z uczestników. Ścieżka reintegracji zawiera zatem zaplanowane dla danej osoby/rodziny/środowiska elementy wsparcia, ale samo jej tworzenie nie jest stricte wsparciem, w rozumieniu zacytowanego zapisu Regulaminu konkursu. Niemniej, stworzenie takiej ścieżki/ścieżek powinno zostać przewidziane w projekcie i uwzględnione w zaplanowanych zadaniach. Podsumowując, nie można przyjąć, że najpierw dla danej osoby/rodziny/środowiska zostanie stworzona ścieżka reintegracji, a następnie od razu realizowane będą usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym, gdyż usługi te muszą być poprzedzone usługami społecznymi i/lub edukacyjnymi i/lub zdrowotnymi. Należy również pamiętać, iż usługi reintegracji społecznej i zawodowej realizowane przez CIS i KIS są uznawane za kompleksową usługę aktywnej integracji, obejmującej aktywną integrację społeczną i zawodową.


Pytanie

  1. W odniesieniu do – W przypadku wsparcia osób bezrobotnych, w ramach projektów OPS wsparciem są obejmowane osoby bezrobotne, które korzystają  z pomocy społecznej lub bezrobotne, dla których ustalono III profil pomocy, jeżeli wnioskodawcą będzie podmiot ekonomii społecznej prowadzący CIS – to uczestnikami mogą być osoby z profilu I lub II spełniającą dodatkową przesłankę wykluczenia społecznego?

Przytoczony zapis Regulaminu konkursu dotyczy projektów Ośrodków Pomocy Społecznej, a w przypadkach, o których mowa w przypisie dolnym nr 15 w Regulaminie konkursu – również Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie. Z przedstawionych przez Panią informacji wynika, że CIS prowadzony jest przez podmiot ekonomii społecznej (a zatem nie przez OPS czy PCPR). W związku z powyższym bardzo proszę o analizę czy zacytowany zapis z Regulaminu konkursu dotyczy Pani projektu lub o podanie większej liczby informacji.

Jednocześnie proszę o zwrócenie uwagi na wymogi określone w pkt 12 Regulaminu konkursu, który dotyczy wszystkich Wnioskodawców:

W celu zapewnienia demarkacji pomiędzy Osią priorytetową VII a działaniem 8.2 w zakresie wsparcia osób bezrobotnych, projekty w ramach działania 8.2 kierowane są do tych osób
z ww. grupy, wobec których zastosowanie wyłącznie instrumentów i usług rynku pracy jest niewystarczające i istnieje konieczność zastosowania w pierwszej kolejności usług aktywnej integracji o charakterze społecznym, w tym osób dla których ustalono III profil pomocy. Osoby dla których ustalono I lub II profil pomocy mogą być wspierane jeśli spełniają minimum jedną przesłankę zagrożenia ubóstwem lub wykluczenia społecznego (w przypadku osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej bezrobocie nie może być jedynym powodem udzielania pomocy społecznej), przy czym mogą one skorzystać jedynie z usług aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym i zdrowotnym.

Usługi  reintegracji społecznej i zawodowej realizowane przez CIS i KIS są uznawane za kompleksową usługę aktywnej integracji, obejmującej aktywną integrację społeczną
i zawodową.
W związku z tym, w przypadku skierowania usług reintegracji społecznej i zawodowej realizowanych przez CIS do osób bezrobotnych, muszą to być wyłącznie osoby z tej grupy dla których ustalono III profil pomocy.


Pytanie

Czy świadczenie integracyjne wypłacane uczestnikowi CIS ma być wypłacane ze środków Funduszu Pracy (będąc jednocześnie wkładem własnym pochodzącym z innych źródeł publicznych) czy może być finansowane z dotacji, lub częściowo?

Odpowiedź

Świadczenie integracyjne, czyli świadczenie pieniężne wypłacane uczestnikowi CIS w ramach indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego nie jest wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie, jednak może stanowić wkład własny do projektu. Zatem we wniosku o dofinansowanie powinien on zostać wykazany jako wkład własny ze środków prywatnych


Pytanie

Czy szkolenie zawodowe, które przewidujemy w ramach reintegracji zawodowej dla uczestników CIS, które zostanie potwierdzone certyfikatem nabycia kwalifikacji zawodowych jest usługą aktywnej integracji o charakterze edukacyjnym czy zawodowym?

Odpowiedź

Definicje usług aktywnej integracji (w tym usług o charakterze zawodowym i edukacyjnym) znajdują się w rozdziale 3, pkt 29 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa… Wydaje się, że główną cechą różnicującą ww. usługi jest cel podejmowanych działań – w przypadku usług zawodowych jest to pomoc w zdobyciu zatrudnienia, a w przypadku usług edukacyjnych – podniesienie poziomu wykształcenia/dostosowanie go do potrzeb rynku pracy. Sam fakt uzyskania kwalifikacji nie różnicuje ww. dwóch rodzajów usług. W zależności od założeń projektu oraz celów i działań wynikających ze ścieżki reintegracji, Wnioskodawca musi samodzielnie zdecydować (i uzasadnić) czy zaplanowane przez niego usługi mają bardziej charakter (cel) edukacyjny czy zawodowy. Trafność doboru i opisu zadań przewidzianych do realizacji w ramach projektu jest jednym z kryteriów merytorycznych, którego spełnienie będzie mogła ocenić dopiero Komisja Oceny Projektów na podstawie całościowej analizy zapisów wniosku
o dofinansowanie projektu.


Pytanie

W ramach działania stworzenia nowych miejsc reintegracji społecznej i zawodowej – czy obligatoryjnie wymaga się realizacji usług o charakterze edukacyjnym, zawodowym, społecznym i zdrowotnym – czy to zależy od wnioskodawcy i zdiagnozowanej potrzeby? 

Odpowiedź

Jeśli pytanie dotyczy usług reintegracji społecznej i zawodowej w ramach CIS, to realizowane wsparcie powinno przede wszystkim odpowiadać na zidentyfikowane problemy i potrzeby (zarówno te wynikające z analizy regionu, jak i te dotyczące wybranej grupy docelowej), a także być zgodne z regulacjami prawnymi, na podstawie których funkcjonuje realizujący je podmiot (przede wszystkim ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym). Zwraca się uwagę, iż zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu usługi  reintegracji społecznej i zawodowej realizowane przez CIS i KIS są uznawane za kompleksową usługę aktywnej integracji, obejmującej aktywną integrację społeczną i zawodową. Natomiast ustawa o zatrudnieniu socjalnym mówi o tym, że:

Centrum integracji społecznej, zwane dalej „Centrum”, realizuje reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi:

1) kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu;

2) nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych;

3) naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą;

4) uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

 

 


Pytanie

Mam pytanie dotyczące naboru RPOP.08.02.00-IZ.00-16-001/17, a konkretnie sposobu klasyfikacji kategorii kosztów w harmonogramie rzeczowo-finansowym, gdyż Instrukcja wypełniania wniosku nie zawiera na ten temat informacji.

  1. Czy przypisanie wydatkom związanym z realizacją zadania polegającego na diagnozie potrzeb uczestników projektu w celu określenia indywidualnej ścieżki reintegracji kategorii kosztu „inne wydatki związane z aktywizacją społeczno-zawodową” będzie prawidłowe?
  2. Czy przypisanie wydatkowi związanemu ze zwrotem kosztów dojazdu uczestnikowi projektu w ramach ich udziału szkoleniach zawodowych powinnam przypisać kategorię kosztu „koszty związane z realizacją kursów i szkoleń umożliwiających nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji i kompetencji zawodowych i społecznych niezbędnych na rynku pracy” czy też „inne wydatki związane z aktywizacją społeczno-zawodową”?

Odpowiedź

W przypadku pierwszego przykładu, przyporządkowanie wydatków: związanych z realizacją zadania polegającego na diagnozie potrzeb uczestników projektu w celu określenia indywidualnej ścieżki reintegracji do kategorii kosztu:  inne koszty związane z aktywizacją społeczno-zawodową jest prawidłowe.

W drugim przypadku dotyczącym: zwrotu kosztów dojazdu uczestnikowi projektu w ramach udziału w szkoleniach zawodowych, oba rozwiązania mogą być prawidłowe w zależności od przyjętej konstrukcji budżetu. Czyli można je przyporządkować do kategorii kosztów: koszty związane z realizacją kursów i szkoleń umożliwiających nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji i kompetencji zawodowych i społecznych niezbędnych na rynku pracy lub do kategorii: inne koszty związane z aktywizacją społeczno-zawodową.

Należy jednak pamiętać, że ostateczna decyzja należy do podmiotu przygotowującego wniosek, a projekt na etapie oceny merytorycznej będzie oceniany przez Komisję Oceny Projektów m. in. pod względem spełnienia 2 kryteriów odnoszących się do budżetu projektu, tj.:

  • Kwalifikowalność wydatków projektu (kryterium szczegółowe uniwersalne bezwzględne).
  • Poprawność sporządzenia budżetu projektu (kryterium merytoryczne punktowane).

W związku z powyższym ostateczna ocena dot. prawidłowości sporządzenia budżetu należy do ekspertów oceniających projekty na etapie oceny merytorycznej.