Zakończony data zakończenia naboru wniosków 2024-08-27

Komunikat o zmianie Regulaminu wyboru projektów do działania 3.1 Mobilność miejska

Zarząd Województwa Opolskiego jako Instytucja Zarządzająca programem regionalnym FEO 2021 – 2027 w dniu 16 października 2024 r. Uchwałą nr 1229/2024 dokonał zmiany zapisów Regulaminu wyboru projektów do działania 3.1 Mobilność miejska.

Wydłużenie terminu przeprowadzenia oceny formalnej do dnia 10 grudnia 2024 r. spowodowało konieczność przesunięcia orientacyjnego terminu rozstrzygnięcia naborów na marzec/kwiecień 2025 r.

Poniżej zamieszczono aktualne wersje dokumentów wraz z wykazem wprowadzonych zmian.


27 sierpnia 2024 r. zakończyliśmy nabory: FEOP.03.01-IZ.00-001/24, FEOP.03.01-IZ.00-002/24, FEOP.03.01-IZ.00-003/24, FEOP.03.01-IZ.00-004/24 w ramach postępowania konkurencyjnego dla działania 3.1 Mobilność miejska. Do Instytucji Zarządzającej FEO 2021-2027 wpłynęło 12 wniosków o dofinansowanie projektu.

 

Lista projektów złożonych w ramach naborów FEOP.03.01-IZ.00-001/24, FEOP.03.01-IZ.00-002/24, FEOP.03.01-IZ.00-003/24, FEOP.03.01-IZ.00-004/24 w ramach postępowania konkurencyjnego dla działania 3.1 Mobilność miejska programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027, zakwalifikowanych do I etapu oceny, tj. oceny formalnej.

 

Łączna kwota przeznaczona na dofinansowanie w ramach alokacji EFRR: 212 591 000 PLN

Kwota dofinansowania wynikająca ze złożonych wniosków: 174 648 444,85 PLN

   

FEOP.03.01-IZ.00-001/24 dla Subregionu Kędzierzyńsko-Strzeleckiego

Kwota alokacji: 61 615 000 PLN

Kwota dofinansowania wynikająca ze złożonych wniosków: 55 632 593,51 PLN

FEOP.03.01-IZ.00-002/24 dla Subregionu Brzeskiego

Kwota alokacji: 24 312 000 PLN

Nie złożono wniosków.

FEOP.03.01-IZ.00-003/24 dla Subregionu Południowego

Kwota alokacji: 69 464 000 PLN

Kwota dofinansowania wynikająca ze złożonych wniosków: 62 259 067,22 PLN

FEOP.03.01-IZ.00-004/24 dla Subregionu Północnego

Kwota alokacji: 57 200 000 PLN

Kwota dofinansowania wynikająca ze złożonych wniosków: 56 756 784,12 PLN


Komunikat o zmianie Regulaminu wyboru projektów do działania 3.1 Mobilność miejska

Zarząd Województwa Opolskiego jako Instytucja Zarządzająca programem regionalnym FEO 2021 – 2027 w dniu 6 czerwca 2024 r. Uchwałą nr 234/2024 dokonał zmiany zapisów Regulaminu wyboru projektów do działania 3.1 Mobilność miejska.

W ramach wprowadzanych zmian m.in. wydłużeniu uległ termin naboru do 27 sierpnia 2024 r.

Poniżej zamieszczono aktualne wersje dokumentów wraz z wykazem wprowadzonych zmian.


ZARZĄD WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO

jako Instytucja Zarządzająca Programem Regionalnym Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027

OGŁASZA

w ramach Priorytetu III Fundusze Europejskie na zrównoważony transport miejski województwa opolskiego

nabory wniosków o dofinansowanie projektów:

- 03.01-IZ.00-001/24 dla Subregionu Kędzierzyńsko-Strzeleckiego,

- 03.01-IZ.00-002/24 dla Subregionu Brzeskiego,

- 03.01-IZ.00-003/24 dla Subregionu Południowego,

- 03.01-IZ.00-004/24 dla Subregionu Północnego.

(dotyczy obszarów MOF)

określonych dla działania 3.1 Mobilność miejska

Informacje o naborze

Termin rozstrzygnięcia konkursu

styczeń/luty 2025 r.

Miejsce składania wniosków

Wnioski o dofinansowanie wraz z załącznikami są składane wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego LSI 2021-2027 (nie ma możliwości składania wersji papierowej).

Sposób składania wniosków o dofinansowanie

Generator wniosków jest jedynym narzędziem dostępnym dla wnioskodawców, za pomocą którego należy wypełnić i złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach programu FEO 2021-2027.

Wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami oraz pismem przewodnim należy podpisać podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym zgodnie z zapisami Instrukcji obsługi Generatora wniosków FEO 2021-2027 stanowiącej zał. nr 2 do Regulaminu (opis dotyczący podpisu elektronicznego wniosku). Pismo przewodnie nie jest wymagane na etapie składania pierwotnej wersji wniosku.

Adres strony internetowej generatora wniosków: http://pw2021.opolskie.pl

Generator wniosków umożliwia złożenie załączników do wniosku o dofinansowanie projektu w wersji elektronicznej.

Szczegółowe informacje odnośnie sposobu dostępu do formularza wniosku znajdują się w Instrukcji obsługi Generatora wniosków FEO 2021-2027 stanowiącej załącznik nr 2 do Regulaminu.

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

Typ beneficjenta ogólny:
  1. Administracja Publiczna
  2. Partnerstwa
  3. Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne
  4. Służby publiczne
Typ beneficjenta szczegółowy:
  1. Jednostki Samorządu Terytorialnego
  2. Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego
  3. Partnerstwa Publiczno-Prywatne
  4. Zarządcy dróg publicznych

Na co można otrzymać dofinansowanie?

Przedmiotem naboru są następujące typy projektu określone dla działania 3.1 Mobilność miejska FEO 2021 - 2027:
  1. Budowa i przebudowa infrastruktury transportu miejskiego, w tym:
  • centra przesiadkowe,
  • obiekty P&R (wyłącznie na obrzeżach miast[1]), B&R,
  • niskoemisyjny i zeroemisyjny tabor autobusowy,
  • inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany w centrach miast (ciągi piesze, wspólny bilet, przejścia dla pieszych, azyle dla pieszych),
  • drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe w obszarze funkcjonalnym miast – w przypadku łączenia miejscowości przebieg drogi rowerowej na obszarze wiejskim musi być uzasadniony połączeniem drogi rowerowej z dojazdem do miejsca pracy, nauki, usług lub centrum przesiadkowego; wsparcie przeznaczone będzie również na infrastrukturę towarzyszącą taką jak: stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów – jako element projektu*,
  • przystanki, wysepki, infrastruktura punktowa służąca poprawie jakości publicznego transportu miejskiego.
  1. Zaplecze techniczne do obsługi taboru, modernizacja zajezdni autobusowych wraz z infrastrukturą do ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych – jedynie jako element projektu* dotyczący zakupu taboru autobusowego.
  2. Inwestycje w infrastrukturę drogową transportu publicznego (np. buspasy, przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach autobusowych, stacjach kolejowych lub obiektach P&R, B&R wraz z odcinkami dróg łączących je bezpośrednio z drogami miejskimi, budowa/przebudowa kanalizacji teletechnicznej, wyposażenie dróg i ulic w niezbędne obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego) – jako element projektu*.
  3. Inwestycje (budowa, rozbudowa) związane z systemami zarządzania ruchem (ITS)[2].
  4. Inwestycje związane z energooszczędnym oświetleniem ulicznym i drogowym, jako element projektu* związanego z infrastrukturą transportową.
  5. Budowa i rozbudowa infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych indywidualnych, zapewniającej niedyskryminacyjny dostęp wszystkich użytkowników.
  6. Działania info-promo i edukacyjne podnoszące świadomość mieszkańców i władz w zakresie propagowania i promocji korzystania z transportu zbiorowego. i niezmotoryzowanego oraz bezpieczeństwa korzystania z niego – jako element projektu*.
  7. Realizacja działań związanych z przygotowaniem i aktualizacją planów zrównoważonej
mobilności miejskiej (SUMP) – jako samodzielny projekt. *element projektu – zgodnie z warunkiem realizacji projektu nr 5. [1] Inwestycje z zakresu P&R tylko dla obiektów zlokalizowanych w strefach dojazdów do pracy w aglomeracjach (poza centrami miast) i tylko wtedy, gdy są one powiązane z uzupełniającymi połączeniami transportu publicznego i innymi środkami wspierającymi zrównoważony transport publiczny w mieście. [2] Z wyłączeniem inwestycji w ITS, których celem jest jedynie zwiększenie intensywności użytkowania (np. zwiększenie przepustowości) obecnie istniejącej infrastruktury drogowej.

Finanse

Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu

85%

Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów

Kwota alokacji dostępna w ramach działania 3.1 Mobilność miejska FEO 2021-2027

wynosi: 212 591 000 PLN pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w tym:

Subregion Kędzierzyńsko-Strzelecki: 61 615 000 PLN

Subregion Brzeski: 24 312 000 PLN

Subregion Południowy: 69 464 000 PLN

Subregion Północny: 57 200 000 PLN

W ramach działania nie przewidziano wsparcia z budżetu państwa.

Umowy o dofinansowanie projektu zostaną podpisane z uwzględnieniem wysokości dostępnych środków wyliczonych na podstawie Algorytmu przeliczania środków.

Niezbędne dokumenty

Regulamin wyboru projektów

Załączniki:

  1. Procedura oceny projektów
  2. Instrukcja obsługi Generatora wniosków FEO 2021-2027
  3. Wzór wniosku o dofinansowanie (zakres EFRR)
  4. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027 (zakres EFRR)
  5. Wzory załączników
  6. Instrukcja wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu ze środków EFRR dla pozostałych wnioskodawców
  7. Wzór umowy o dofinansowanie projektu dla działania 3.1 Mobilność miejska FEO 2021-2027
  8. Kryteria wyboru projektów dla działania 1 Mobilność miejska FEO 2021-2027
  9. Lista wskaźników na poziomie projektu dla działania 3.1 Mobilność miejska FEO 2021-2027

Inne dokumenty obowiązujące w naborze:

  1. Fundusze Europejskie dla Opolskiego na lata 2021-2027.
  2. Szczegółowy Opis Priorytetów programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
  3. Ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027.
  4. Wytyczne dotyczące wyboru projektów na lata 2021-2027 z 12 października 2022 r.
  5. Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 z 18 listopada 2022 r.
  6. Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 z 29 grudnia 2022 r.
  7. Wytyczne dotyczące informacji i promocji Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 z 19 kwietnia 2023 r.
  8. Wytyczne dotyczące monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 z 12 października 2022 r.
  9. Wytyczne dotyczące warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej na lata 2021-2027 z 25 stycznia 2023 r.
  10. Wytyczne dotyczące kontroli realizacji programów polityki spójności na lata 2021–2027 z 26 października 2022 r.
  11. Wytyczne dotyczących zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027 z 5 marca 2023 r.
  12. Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji.
  13. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.
  14. Wytyczne dotyczące opracowania i wdrożenia planu zrównoważonej mobilności w miastach - edycja druga.
  15. Niebieska Księga - Sektor transportu publicznego w miastach, aglomeracjach i regionach -wydanie uaktualnione z 2023 r.
  16. Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2778).
  17. Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym.
  18. Rozporządzenie 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) 1191/69 i (EWG) 1107/70 .
  19. Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L z 15.12.2023).
  20. Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L z 15.12.2023).
  21. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
  22. Decyzja Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
  23. Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę lokalną w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027.
  24. Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027.
  25. Podział subregionalny w województwie opolskim – mapa.
  26. Mapa przedstawiająca obszary MOF województwa opolskiego (Uchwała nr 8745/2023 Zarządu Województwa Opolskiego z dnia 30 stycznia 2023 roku w sprawie określenia miejskich obszarów funkcjonalnych miast powiatowych w województwie opolskim i ich granic)[1].

[1] https://bip.opolskie.pl/2023/02/uchwala-nr-8745-2023-zarzadu-wojewodztwa-opolskiego-z-dnia-30-stycznia-2023-roku-w-sprawie-okreslenia-miejskich-obszarow-funkcjonalnych-miast-powiatowych-w-wojewodztwie-opolskim-i-ich-granic/.

Inne ważne informacje

Środki odwoławcze przysługujące składającemu wniosek

Wnioskodawca, którego projekt został oceniony negatywnie na którymkolwiek z etapów oceny, ma prawo w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o jego niezakwalifikowaniu do kolejnego etapu oceny lub nie wybraniu do dofinansowania (w tym z uwagi na wyczerpanie kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów w danym naborze), złożyć pisemny protest do IZ na adres:

Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego,

Departament Wdrażania Funduszy Europejskich,

ul. Krakowska 38, 45-075 Opole.

Protest może zostać również złożony w formie elektronicznej z uwzględnieniem wymogów wskazanych w art. 72 ust. 2 ustawy wdrożeniowej.

Wyczerpanie kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów w danym naborze nie może stanowić wyłącznej przesłanki wniesienia protestu.

Szczegółowe informacje dotyczące procedury odwoławczej zostały opisane w Rozdziale 16 ustawy wdrożeniowej.

Pytania i odpowiedzi

W przypadku konieczności udzielenia wnioskodawcy wyjaśnień w kwestiach dotyczących naboru, IZ FEO 2021-2027 udziela indywidualnie odpowiedzi na pytania wnioskodawcy.

W przypadku pytań wymagających dodatkowych konsultacji, odpowiedzi będą przekazywane niezwłocznie po ich przeprowadzeniu.

Zapytania do IZ FEO 2021-2027 można kierować za pośrednictwem Głównego Punktu Informacyjnego:

Linki

Panel Wnioskodawcy

Portal Funduszy Europejskich

Zamieszczono w dniu: 2024-05-17