Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pismo Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej ( Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej) z dn. 31 marca 2020 r.

Dotyczy: możliwości wyłączenia zasady konkurencyjności podczas udzielania
zamówień w projektach UE w związku z wystąpieniem siły wyższej (COVID-19)

Szanowni Państwo,

w obliczu niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej wywołanej wirusem
SARS-CoV-2 w Polsce chciałbym przedstawić Państwu działania możliwe aktualnie do
podjęcia w celu łagodzenia wpływu pandemii koronawirusa na realizację projektów
współfinansowanych ze środków UE, w ramach których udzielane są zamówienia
niezbędne do przeciwdziałania skutkom COVID-19.

Zgodnie z pkt 7 podrozdziału 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków
w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020 możliwe jest niestosowanie zasady
konkurencyjności przy udzielaniu zamówień w następujących przypadkach:

  • lit. e – ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po
    stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć (np. klęski
    żywiołowe, katastrofy, awarie), wymagane jest natychmiastowe wykonanie
    zamówienia i nie można zachować terminów określonych w sekcji 6.5.2 pkt 10,
  • lit. d. – ze względu na pilną potrzebę (konieczność) udzielenia zamówienia
    niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie
    można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych w sekcji 6.5.2
    pkt 10.

W związku z tym, że obecny stan epidemii (SARS-CoV-2), w ocenie IK UP, można
zakwalifikować jako zdarzenie spełniające przesłanki wystąpienia siły wyższej (tzn.
wyjątkowej sytuacji niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której
nie mógł on przewidzieć), wyłączenie zasady konkurencyjności w ramach zamówień
niezbędnych do przeciwdziałania skutkom COVID-19 będzie możliwe ze względu na
wymaganą natychmiastową realizację zamówienia lub wystąpienie natychmiastowej
potrzeby udzielenia zamówienia (w związku z czym nie jest możliwe przeprowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia z zachowaniem terminów przewidzianych dla
zasady konkurencyjności).

Podsumowując, w opinii IK UP, beneficjenci i wnioskodawcy mogą odstąpić od
zastosowania zasady konkurencyjności podczas udzielania zamówień niezbędnych do
przeciwdziałania skutkom COVID-19. Spełnienie przesłanek z pkt 7 lit. d i e podrozdziału
6.5 ww. Wytycznych powinni jednak pisemnie uzasadnić (zob. pkt 9 podrozdziału 6.5).
Określone przesłanki, w razie wątpliwości należy interpretować w oparciu o wykładnię i
orzecznictwo wydane względem odpowiednich przepisów ustawy Prawo zamówień
publicznych, tj. art. 62 i art. 67 (zob. przypis 17 ww. Wytycznych).

Zastosowanie wszelkich rozwiązań stanowiących odstępstwo od przyjętych reguł
wdrażania funduszy unijnych, tak jak w omawianej sytuacji odstąpienie od zasady
konkurencyjności, powinno znajdować uzasadnienie w wystąpieniu siły wyższej, jaką
obecnie stanowi pandemia koronawirusa. Dlatego skorzystanie z tego typu rozwiązań
musi być poprzedzone wnikliwą analizą każdego przypadku.

Z poważaniem
Radosław Antoszek
Dyrektor Departamentu
/podpisano elektronicznie/

Pełny obraz pisma z 31 marca 2020 r. znajduje się TU


Pismo Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej ( Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej) z dn. 14 kwietnia 2020 r.

Dotyczy: dopuszczalnych zmian umowy o zamówienie (zasada konkurencyjności)
w związku z wystąpieniem siły wyższej (COVID-19)

Szanowni Państwo,

w nawiązaniu do mojego pisma z 30 marca br. znak sprawy: DKF-IV.7517.17.2020.DS
chciałbym Państwu przedstawić kolejne możliwe do podjęcia działania, mające na celu
łagodzenie wpływu pandemii koronawirusa na realizację projektów współfinansowanych
ze środków UE. Odnoszą się one do projektów, w ramach których zawarte zostały umowy
o zamówienie – zgodnie z zasadą konkurencyjności określoną w sekcji 6.5.2 Wytycznych
w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020.

Przede wszystkim pragnę zauważyć, że nie wszystkie zmiany umowy o zamówienie
w trakcie jej realizacji wymagają przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie
zamówienia. Nowe postępowanie zgodnie z zasadą konkurencyjności wymagane jest
w przypadku istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty,
na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, w szczególności w odniesieniu do
zakresu i treści wzajemnych praw i obowiązków stron. Istotna zmiana ma miejsce dopiero
w sytuacji, gdy zmienione warunki realizacji zamówienia miałyby wpływ na wynik, gdyby
zostały uwzględnione w pierwotnym postępowaniu (zob. przypis nr 29 ww. Wytycznych).
Również nie każda istotna zmiana umowy o zamówienie powoduje konieczność
przeprowadzenia nowego postępowania.

Dopuszczalne zmiany umowy o zamówienie – zasada konkurencyjności (COVID-19)

Na podstawie pkt 20 lic. c sekcji 6.5.2 ww. Wytycznych, możliwe jest dokonanie istotnej
zmiany postanowień zawartej umowy o zamówienie, gdy zmiana ta nie prowadzi do
zmiany ogólnego charakteru umowy oraz:

  • konieczność tej zmiany spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający,
    działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć, oraz
  • wzrost wynagrodzenia spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekroczy 50%
    wartości pierwotnej umowy.

W ocenie IK UP, obecny stan epidemii (SARS-CoV-2) może spełniać przesłanki
kwalifikacji tego zdarzenia jako siły wyższej, tzn. wyjątkowej sytuacji niewynikającej
z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć. Wpływ
okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie umowy
o zamówienie może więc oznaczać konieczność jej zmiany. O ile więc przykładowo
zmiana terminu wykonania umowy lub czasowe zawieszenie wykonywania umowy, czy też
zmiana sposobu wykonywania dostaw, usług lub robót budowlanych – jako zmiany istotne
– zaistniałe wskutek wystąpienia COVID-19 – nie prowadzą do zmiany ogólnego
charakteru umowy, ich wprowadzenie będzie możliwe. Odnosząc się zaś do drugiego
warunku istotne jest to, aby ewentualny wzrost wynagrodzenia towarzyszący zmianie nie
przekroczył 50% wartości pierwotnej umowy. W przypadku wprowadzania kilku kolejnych
zmian w umowie limit ten należy odnieść do wartości każdej z nich, co oznacza, że wzrost
wynagrodzenia spowodowany każdą kolejną zmianą nie może przekroczyć 50% wartości
pierwotnej umowy (każda kolejna zmiana umowy o zamówienie nie może mieć jednak na
celu ominięcia zasady konkurencyjności).

Pozostałe sytuacje, w których możliwe jest dokonanie istotnych zmian w umowie
o zamówienie, zostały wskazane w pkt 20 lit. a-b i lit. d-e sekcji 6.5.2 Wytycznych
w zakresie kwalifikowalności wydatków.

Z poważaniem
Radosław Antoszek
Dyrektor Departamentu
/podpisano elektronicznie/

Pełny obraz pisma z 14 kwietnia 2020 r. znajduje się TU