All posts by aleksander.klak

RODO w zamówieniach publicznych – rekomendacje

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rekomendacje dotyczące udzielania zamówień przez Beneficjentów RPO WO 2014-2020 związane z wprowadzeniem przepisów RODO.

Udzielanie zamówień publicznych przez Beneficjentów RPO WO powinno odbywać się na zasadach i wg procedur przewidzianych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 (dalej: Wytyczne).
Wytyczne nie regulują obecnie wprost kwestii dotyczących ochrony danych osobowych, natomiast m.in. w części dotyczącej oceny kwalifikowalności wydatków odnoszą się do zgodności z innymi przepisami prawa (patrz: Sekcja 6.2. pkt 2). Ocena kwalifikowalności poniesionego wydatku dokonywana jest przede wszystkim (…) w zakresie obowiązków nałożonych na Beneficjenta umową o dofinansowanie oraz wynikających z przepisów prawa, dalej pkt 3) Wydatkiem kwalifikowalnym jest wydatek spełniający łącznie następujące warunki: (…) b) jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego (…), co oznacza, że należy stosować wszystkie inne przepisy prawa, w tym ustawę z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018.1000).  Przedmiotowa ustawa służy stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylającą decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW, (dalej: łącznie przepisy o ochronie danych osobowych – RODO).

25 maja 2018 r. weszły w życie przepisy RODO, które dotyczą również Beneficjentów wszystkich Programów Operacyjnych, na wielu płaszczyznach np. uczestników projektów czy też udzielania zamówień publicznych.
Tym samym każdy z Beneficjentów zobowiązany jest do stosowania RODO do przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Przedmiotowy obowiązek wynika z tego, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego są/mogą być przetwarzane dane osobowe podlegające ochronie zgodnie z przepisami RODO. Dane te mogą dotyczyć tak samego wykonawcy (osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą), jego pełnomocnika (osoby fizycznej), jak też informacji o osobach, które w swojej ofercie/wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawca przedkłada celem wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, braku podstaw do wykluczenia z postępowania, jak i potwierdzenia wymogów zamawiającego dotyczących wykonania przedmiotu zamówienia.
Ponieważ zamawiający (Beneficjent) nie może przewidzieć, w którym postępowaniu złożą mu zapytania/oferty osoby fizyczne albo, który z wykonawców nie będący osobą fizyczną będzie korzystał z zasobów innych podmiotów/podwykonawców będących osobami fizycznymi, regulacje wynikające z RODO należy zastosować na etapie wszczęcia każdego postępowania.

Przepisy te mają zastosowanie do każdej z procedur udzielania zamówień, m.in. prowadzonych wg:
– ustawy prawo zamówień publicznych,
– ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi,
– ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym,
– zasady konkurencyjności opisanej w Wytycznych,
– rozeznania rynku opisanego w Wytycznych,
– a także w przypadku, gdy na podstawie obowiązujących przepisów prawa innych niż PZP wyłącza się stosowanie PZP, Beneficjent, o którym mowa w art. 3 PZP, przeprowadza zamówienie z zastosowaniem tych przepisów (patrz: rozdział 6.5 pkt 6 Wytycznych) jak np. konkursy na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych czy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
– ponoszenia wydatków o wartościach poniżej 20 tys. zł netto, zgodnie z warunkami kwalifikowalności wydatków z Wytycznych (patrz: rozdz. 6.2 pkt 3 lit. g) został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Należy podkreślić, że obowiązki wynikające z RODO, do których wypełnienia zobowiązany jest zamawiający (Beneficjent), powinny być zrealizowane również w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed dniem 25 maja 2018 r., przy pierwszej podejmowanej czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego związanej z przetwarzaniem danych osobowych, niezwłocznie po wejściu w życie RODO.
Mając na uwadze właściwą realizację projektów finansowanych ze środków UE IZ przypomina o obowiązku stosowania RODO w udzielaniu wszystkich zamówień, które zostały wszczęte lub są kontynuowane po 25 maja 2018 r.
Jednocześnie, biorąc pod uwagę konieczność wsparcia Beneficjentów w aspekcie ochrony danych osobowych, IZ rekomenduje skorzystanie z opracowań dotyczących ochrony danych osobowych w zamówieniach publicznych przygotowanych przez Urząd Zamówień Publicznych, znajdujących się na stronie UZP pod linkiem: www.uzp.gov.pl/aktualnosci/rodo-w-zamowieniach-publicznych, obecna ścieżka dostępu Urząd Zamówień Publicznych / Aktualności / RODO w zamówieniach publicznych.
Są to m.in. zalecenia dla zamawiających i wykonawców dotyczące stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (ustawa PZP), które analogicznie należy zastosować we wszystkich innych niż zawartych w PZP procedurach udzielania zamówień publicznych.
Znajdziecie tam Państwo:
– wskazówki dotyczące prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z uwzględnieniem regulacji RODO;
– obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 RODO w przypadku zbierania danych osobowych bezpośrednio od osoby fizycznej, której dane dotyczą, w celu związanym z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego;
– wzór oświadczenia wymaganego od wykonawcy w zakresie wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z RODO.

W praktyce oznacza to zastosowanie obowiązków wynikających z RODO, np. stosowanie klauzul informacyjnych z powołaniem się w ich treści, zamiast na przepisy szczególne PZP, na inne szczególne przepisy udzielania zamówień np. zasadę konkurencyjności.
Adekwatnie do procedury udzielenia zamówienia np. zamieszczenie klauzuli informacyjnej będzie miało miejsce w ogłoszeniu zamieszczonym w bazie konkurencyjności, podobnie jak w ogłoszeniu o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, w zapytaniu ofertowym kierowanym do wykonawców lub zamieszczonym na stronie Beneficjenta, analogicznie jak w zaproszeniu do złożenia ofert w trybie zapytania o cenę / wg przepisów PZP, zapytaniu ofertowym na podstawie zasady konkurencyjności, podobnie jak w SIWZ sporządzanej na potrzeby PZP.
IZ zaleca również, aby wszystkie rozpoczynane postępowania o zamówienie po wydaniu niniejszych rekomendacji, zawierały wymagane RODO elementy na dzień wszczęcia postępowania, a w przypadku wszczętych przed wydaniem rekomendacji i trwających do nadal, były uzupełniane o wymagania wynikające z RODO poprzez odpowiednie zmiany w trakcie procedury, natomiast dla postępowań zakończonych po 25 maja 2018 r. (zawarcie umowy) ewentualne braki należy uzupełnić po dniu wprowadzenia niniejszych rekomendacji.

Podręcznik – zamówienia udzielane w ramach projektów

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

IZ RPO WO 2014-2020 udostępnia dokument „Zamówienia udzielane w ramach projektów. Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014–2020”.
Podręcznik został przygotowany przez Instytucję Koordynującą Umowę Partnerstwa (MINISTERSTWO INWESTYCJI I ROZWOJU) w oparciu o opinie prawne wydawane przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, komentarze do Ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, wyroki Krajowej Izby Odwoławczej, wyroki sądów administracyjnych oraz interpretacje Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa. Ma na celu przybliżenie, przede wszystkim beneficjentom funduszy unijnych, zasad udzielania zamówień określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020.

Podręcznik – zamówienia udzielane w ramach projektów

Uwaga:
Treść podręcznika nie stanowi wiążącej interpretacji Wytycznych oraz PZP. Żaden podmiot nie może powoływać się na jego treść w toku postępowań kontrolnych / audytowych / sądowych i innych. Nie może także stanowić podstawy do żądania praw ani nakładania obowiązków przez żadną ze stron umowy o dofinansowanie lub decyzji o dofinansowaniu projektu. Podręcznik ma charakter informacyjny i edukacyjny.

Informacja dla Beneficjentów dot. rozliczania podatku VAT

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W nawiązaniu do pojawiających się pytań dotyczących opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymywanych przez Beneficjentów pragniemy przekazać następujące informacje. Pismem z dnia 16 maja br. (znak: PT1.8102.8.2017.ALX.280.2) Ministerstwo Finansów przekazało, że dotacje otrzymane przez beneficjentów programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej powinny być opodatkowane podatkiem VAT, w przypadku gdy mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Przedmiotowy obowiązek podatkowy wynika z przepisów prawa wspólnotowego, tj. Dyrektywy Rady (WE) nr 112/2006 z 28.11.2006 r. ws. wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1).

Aktualnie zidentyfikowano trzy obszary, w których może zaistnieć konieczność opodatkowania dotacji oraz zapłaty tzw. VAT należnego:
– projekty, w ramach których usługi doradcze świadczone są przez beneficjentów na rzecz ostatecznych odbiorców nieodpłatnie bądź po cenie niższej niż cena rynkowa,
– projekty partnerskie, w których następuje wzajemne przeniesienie własności wartości niematerialnych i prawnych lub produktów nabytych bądź wytworzonych w ramach projektu pomiędzy partnerami uczestniczącymi w jego realizacji,
– projekty dotyczące wsparcia odnawialnych źródeł energii, realizowanych w schemacie, w którym beneficjent (jst) nabywa, a następnie przekazuje i dofinansowuje zakup i instalację kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych na budynkach prywatnych (mieszkańców danej jst).

W załączeniu dołączamy – do ewentualnego upowszechnienia i wykorzystania – schemat rozliczeń podatku od towarów i usług przez Beneficjenta projektu unijnego i ostatecznego odbiorcy, w sytuacji gdy ma miejsce tzw. dopłata do ceny. Znajduje on zastosowanie we wszystkich przypadkach opisanych powyżej. Schemat uzgodniono z Ministerstwem Finansów pod kątem jego zgodności z przepisami krajowymi i unijnymi.
Ewentualne pytania w zakresie przekazanego schematu proszę kierować bezpośrednio do Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

Przykład rozliczeń podatku od towarów i usług VAT

Nowe “Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020”

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W dniu 14 października 2016 r. zaczęła obowiązywać nowa wersja “Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”.

Wytyczne określają ujednolicone warunki i procedury dotyczące kwalifikowalności wydatków dla funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

Aktualny dokument, wraz z opisem zmian, dostępny jest na stronie Ministerstwa Rozwoju: Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

Komunikat IZ w sprawie Ustawy z dn. 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

KOMUNIKAT

INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ W SPRAWIE USTAWY Z DNIA 29 STYCZNIA 2004 R.
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

 

18 kwietnia 2016 r. upłynął termin implementacji znacznej części przepisów unijnych przez Państwo Polskie w zakresie zamówień publicznych (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego  i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE oraz Dyrektywa 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE).

Mimo trwających od dłuższego czasu prac legislacyjnych wskazany wyżej termin implementacji nie został dotrzymany. Projekt nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych przenoszący do krajowego porządku prawnego uregulowania ww. dyrektyw aktualnie znajduje się na etapie prac parlamentarnych.

Rozwiązaniem gwarantującym brak wystąpienia nieprawidłowości związanych z nieterminową implementacją jest odłożenie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia do momentu wejścia w życie ww. nowelizacji ustawy PZP. W związku z tym Ministerstwo Rozwoju sugeruje, aby we wszystkich przypadkach, w których rozwiązanie to będzie mogło być zastosowane, postępowania były wszczynane po wejściu wspomnianej nowelizacji.

Jednakże taka sytuacja może w części przypadków okazać się niemożliwa. Mając to na względzie, jak również dążąc do zminimalizowania ryzyka wystąpienia w takich przypadkach nieprawidłowości związanych z brakiem terminowej implementacji przepisów ww. dyrektyw, Urząd Zamówień Publicznych opracował zalecenia wskazujące sposób postępowania, który powinien zostać przyjęty przez zamawiających w celu realizacji wymogów wynikających z przepisów dyrektyw, dotychczas nieodzwierciedlonych w treści obowiązującej ustawy PZP.

Dokument dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych:

https://www.uzp.gov.pl/aktualnosci/test

Ponadto Ministerstwo Rozwoju zwraca uwagę, że w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE istnieje pogląd o konieczności bezpośredniego stosowania dyrektyw przez podmioty należące do szerokiego kręgu podmiotów władzy państwowej: wszystkie organy administracji, także te zdecentralizowane (np. gminy), jak i spółki prawa publicznego. Wobec tego nie można w przyszłości wykluczyć, że za uchybienia podmiotów należących do tego kręgu, wynikające z opóźnienia w implementacji dyrektyw, organy UE będą oczekiwały nałożenia korekt o charakterze indywidualnym.

Pamiętać należy, że co do zasady odpowiedzialność za przygotowanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych ponoszą w pełni zamawiający (beneficjenci).

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, że zalecenia Urzędu Zamówień Publicznych nie mają charakteru prawa powszechnie obowiązującego.

Jednocześnie informujemy, że do postępowań wszczętych przed dniem 18 kwietnia 2016 r. zastosowanie znajdują niezmiennie przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych w wersji obowiązującej w dniu wszczęcia postępowania.

Komunikat IZ RPO WO 2014-2020 z 15 grudnia 2015 r. dotyczący uruchomienia Bazy Konkurencyjności Funduszy Europejskich

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W związku z zapisem sekcji 6.5.3 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 informujemy, że 7 grudnia 2015 r. została uruchomiona strona internetowa: http://www.bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl

poświęcona prowadzonym postępowaniom o udzielenie zamówienia w oparciu o zasadę konkurencyjności w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020.

W celu spełnienia zasady konkurencyjności, o której mowa w sekcji 6.5.3 ww. Wytycznych od 1 stycznia 2016 r. beneficjenci mają obowiązek upubliczniania na stronie internetowej http://www.bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl zapytań ofertowych oraz wyników postępowań dla upublicznionych od tego dnia zapytań ofertowych.

Powyższe dotyczy beneficjentów, w przypadku których udzielono zamówienia o wartości przekraczającej 50 tys. zł netto.